Zoals jullie waarschijnlijk al wel weten ben ik sinds 2014 de trotse eigenaar van een eigen webshop, mijn eigen online stoffenwinkeltje. Om dit te kunnen uitbaten ben ik destijds zelfstandige in bijberoep geworden, ik ben sinds 2014 officieel een eenmanszaak. En dat mag je heel letterlijk nemen. Op een paar dingetjes na doe ik alles zelf. Wat die ‘alles’ allemaal is wil ik jullie graag in deze blogpost eens vertellen:


Ik ben de webmaster
Ik moet toegeven, het is al handig geweest (zeker in de opstartfase of wanneer er weer een update moet gebeuren) dat ik getrouwd ben met een IT-er. Hij heeft mij al heel goed geholpen met deze technische kant van de job maar al bij al kan ik ook best goed mijn plan trekken met die website van mij. Producten toevoegen, leveringswijzen aanpassen, betaalopties toevoegen, foto’s opladen, nieuwsbrieven versturen, cadeaubonnen aanmaken … deze webmaster doet het allemaal zelf.

Ik ben de aankoper
Op zoek gaan naar nieuwe stoffen om te verkopen in de shop, dat is natuurlijk ook mijn taak. Nieuwe leveranciers zoeken, contact opnemen, collecties bekijken en keuzes maken dat doe ik allemaal zelf.
Er moeten trouwens niet alleen stoffen aangekocht worden maar ook verpakkingsmateriaal, promotie materiaal & bureau artikelen.

Ik ben de voorraadbeheerder
Ik hou bij welke stoffen er in & uit voorraad gaan en hou ook goed alle voorraden in de gaten zodat ik tijdig iets kan bij bestellen wanneer dit nodig is.
Ook de voorraad die online staat moet ik goed in de gaten houden en af en toe weer aanpassen naar de realiteit. Van restvoorraden maak ik coupons die dan weer online geplaatst worden om te verkopen.

Ik ben de boekhouder & financieel ‘expert’
Of toch een beetje. Ik heb een hekel aan boekhouden en daarom werk ik samen met een échte boekhouder. Toch heb ik er zelf ook elk kwartaal nog heel wat werk mee. Ik hou in een bestand alle verkopen bij en sorteer in een aparte map alle aankoopfacturen en andere onkosten die ik dat kwartaal heb moeten maken. Verder moet ik ook zelf al eens facturen aanmaken, doe ik alle betalingen en moet ik natuurlijk ook mijn financiën goed in de gaten houden en zien dat er niet meer uit gaat dan dat er in komt. De BTW moet betaald worden en de belastingen moeten correct worden ingevuld. Ik maak ook regelmatig wat berekeningen om te zien wat er allemaal mogelijk is wat betreft promoties & aankopen. Ik moet ook alle verkoopprijzen vastleggen en één keer per jaar maak ik een inventaris op.

Ik ben de marketeer & social media ‘expert’
Promotie voeren is niet mijn sterkste kant en zeker niet wat ik het liefste doe maar het hoort er (helaas) bij. Alleen door de shop onder de aandacht te brengen kunnen mensen hem leren kennen en eventueel klant worden. Ik hou een Instagram & een Facebookpagina bij. Verder verdeel ik af en toe flyers & visitekaartjes, bedenk ik promoties, doe ik mee aan de soldenperiodes en verstuur ik af en toe een nieuwsbrief.

Ik ben de inpakker
Wanneer iemand iets besteld heeft ga ik aan de slag: stoffen worden geknipt, alles wordt verpakt, verzendzegels worden afgeprint en bevestigd & ik schrijf voor iedereen een bedankbriefje.

Ik ben de postbode
Soms. Maar meestal is mijn man zo vriendelijk om alle pakketjes onderweg naar het werk eerst bij een postpunt af te zetten. Al heb ik zelf ook al vaak ons plaatselijk postkantoor aan de binnenkant gezien de afgelopen jaren.

Ik ben de klantendienst
Klanten sturen mij vragen via e-mail, Facebook of Instagram en die probeer ik steeds zo goed mogelijk te beantwoorden. Soms moet ik er zelfs al eens mijn beste Frans of Engels voor bovenhalen … 🙂 . Ook klachtenafhandeling behoort tot mijn taken: wanneer bpost bijvoorbeeld een pakketje is kwijtgespeeld dan moet ik dit verder opvolgen. Ik doe ook de retourverwerking wanneer dat eens nodig is.
Klantendienst kan ook leuk zijn: soms krijgt ik complimenten of foto’s van maaksels toegestuurd, dan mag je er zeker van zijn dat ik de rest van de dag op wolkjes loop.

Ik ben de fotograaf
Geen al te beste, maar het komt al eens voor dat ik zelf foto’s maak voor op de webshop of ter promotie van nieuwe stoffen. Ik probeer mijn plan te trekken met wat ik heb en kan.

Ik ben de data analyst
Ik hou statistieken bij: via google analytics kan ik veel te weten komen over het verkeer op de webshop. Verder hou ik ook grafieken bij van het aantal bestellingen en de omzet per maand om zo de evolutie te kunnen zien over de maanden en jaren heen. Ik doe dit voornamelijk gewoon omdat ik dat leuk vind.

Ik ben de kuisvrouw
Ik hou mijn winkeltje proper, alles heeft zijn eigen plaats en na elke geknipte & ingepakte bestelling moet alles weer opgeruimd worden. De stoffenkast wordt ook regelmatig heringedeeld om elke stof een plaats te kunnen geven.

De shop bestaat nu 3,5 jaar en al die taken hierboven zijn intussen een routine geworden. Het is héél fijn om te doen maar er kruipt best wel wat tijd in. Aan het begin van elk nieuw jaar vraag ik mij dan ook af hoe lang ik het nog ga blijven doen. Achja, zo lang het leuk blijft, doe ik maar gewoon verder 🙂

40 dagen bloggen: 38/40 (!!)
Skipdagen : 4/6