We zijn weer thuis, na een zalige week in de Dordogne. Elke dag stralende zon, 30 graden, prachtige omgeving, toffe uitstapjes, lekker eten… kortom: alles wat nodig is om een topvakantie te beleven was aanwezig!

Ik had jullie hier al verteld over onze plannen en we hebben redelijk veel gedaan (bijna alles eigenlijk) van wat er op mijn todo-lijstje stond.
Hieronder het reisverslag:

De eerste dag bezochten we de markt van Sarlat (stadje op tien minuten rijden van waar wij zaten), waar we allerlei lekkers kochten zodat we rest van de dag gevuld kregen met het opeten van al dat lekkers!

markt van Sarlat

Op dag twee bezochten we Les jardins du Manoir d’Eyrignac waar we een wandeling maakten en een lekker ijsje aten.
Tegen de avond gingen we voor het eerst (in zijn leven) met ons zoontje in het zwembad. Hij vond het heel leuk! We hebben dit dan ook de dagen erna nog enkele keren herhaald.

Jardins d’Eyrignac
eerste keer in een zwembad!

Op dag drie bezochten we Rocamadour wat de moeite is om eens te zien. Het is een klein (toeristisch) stadje/bedevaartsoord dat tegen een rotswand werd gebouwd. We wandelden helemaal naar boven en weer terug naar beneden.
De rest van de dag moesten we daar van uitrusten met een glaasje wijn op ons picknickdeken in de prachtige uitgestrekte tuin waar we logeerden.

Rocamadour

Zicht op de tuin van op ons terras

Op de vierde dag van onze vakantie bezochten we het aquarium van Le Bugue wat zeker de moeite was. Ik had er niet zoveel van verwacht, maar er was daar best veel te zien. Ik zag er een beestje dat ik nog nooit gezien had (zie foto hieronder). En ons zoontje vond het ook heel boeiend.Toevallig was het ook net markt in Le Bugue en zodus konden wij onze voorraad olijven, kaas, saucisses,.. nog eens aanvullen. Ik kocht er ook een rieten mand. Dat wou ik altijd al eens kopen om thuis te gebruiken om mijn groenten uit onze tuin mee te gaan halen. Dat is gewoon veel stijlvoller dan een plastieken zak of een ‘potteke’ uit de keuken.

Gek beest in het aquarium

Op dag vijf was het alweer markt in Sarlat, dus wij terug daar naartoe. Er heerst daar zo’n gezellig sfeertje. Sarlat is een heel leuk Middeleeuws stadje met allerlei kleine straatjes. Echt de moeite om eens te bezoeken. Bij voorkeur op een marktdag waarop alle voedselkraampjes er staan (woensdag of zaterdag). Alweer kochten we allerlei lekkers en proefden we vele plaatselijke delicatessen bij verschillende kraampjes. We kochten ondermeer wat truffelolie om mee te nemen naar huis (we wouden eigenlijk een truffel meenemen, dat kost daar twee keer niks, maar blijkbaar kan je die maar een week bewaren in de frigo of 1 jaar in de diepvries, en dat leek ons wat te ingewikkeld om dat dan mee naar huis te nemen)

gekocht op de markt

Dag zes was meteen onze laatste volledige vakantiedag, oooh jammer, maar wel één van de leukste. ’s Ochtends bezochten we het stadje ‘Domme’ vanwaar we een mooi uitzicht hadden op de omgeving. Er was daar alweer een markt. We herkenden al enkele marktkramers. Ik kocht er oorbellen.
In de namiddag bezochten we La Roque Saint-Christophe wat ik heel erg de moeite vond! Vroeger was er daar een volledige stad gebouwd in die rots waar je nu nog enkele overblijfselen van kan zien. En lang voordat die stad er was werd de rots ook al bewoond door onder meer de Neanderthalers. Ik vond het heel interessant. En ik kocht ook daar nog een paar oorbellen.

Domme

Roque Saint-Christophe
Nieuwe oorbel aanwinsten

’s Avonds gingen we nog lekker eten en daarna zat de vakantie er op.

De Dordogne is een hele mooie streek waar enorm veel te zien is.
Staan nog op mijn todo-lijst voor een volgende keer:
– Le gouffre de Padirac
– Le chateau de Hautefort
– Les jardins de Marqueyssac

We moeten dus zeker nog eens terug gaan!
Net voor de vakantie kocht ik mij trouwens voor het eerst in mijn (volwassen) leven eens sandalen (in de solden). En ze zijn daar goed van pas gekomen!

mijn nieuwe favoriete zomerschoenen

Het enige, kleine, minpuntje aan onze hele vakantie was dat ons klein patéke niet wou slapen. Niet overdag en ook niet ’s nachts. Met veel geween tot gevolg! Al een geluk dat wij zoveel uitstapjes deden want in de auto sliep hij wel nog goed.
Waarschijnlijk had de hitte er iets mee te maken (’s nachts bleef het heel warm in ons huisje), maar gelukkig zijn we ondertussen terug thuis in het toch niet zo heel warme België en kan hij zijn slaap weer wat inhalen.

Ohja nog een laatste anekdote: op één van de zeldzame avonden waar onze zoon wél goed aan het slapen was kon ik de slaap niet vatten (typisch!). Ik ben dan maar opgestaan en surfte wat rond in blogland. Mijn oog viel daar op een blogpost over een webwinkel waar er stofjes van Michael Miller in solden stonden. Supergoedkoop en heel veel keuze. Ik dus aan het klikken, alles in de ‘boodschappenmand’ en voor ik het goed en wel zelf besefte hadden mijn vingers al het nummer van mijn kredietkaart ingegeven en had ik zo’n 20 yard aan stoffen besteld.
Toen dacht ik ‘Hmmm… tiens , dat is een Amerikaanse winkel. Hoe zit dat dan met die douanekosten en zo van die dingen? ‘ Ik zocht even op google en de resultaten waren niet meteen geruststellend. Ergens rond 1 u ’s nachts typte ik dus nog snel een e-mail in mijn beste engels ‘Can you please cancel my order!!’. Ik was toch al lichtjes in paniek. Heb zelfs manlief wakker gemaakt ‘Ik heb denk ik iets heel doms gedaan’.
De volgende dag zat er een mailtje in mijn mailbox met het bericht dat mijn order gecanceld was. Oef. En ook wel spijt! Want ik keek er toch eigenlijk echt wel naar uit om die mooie stoffen bij mij thuis geleverd te krijgen.
Misschien dat ik het er toch nog maar eens op waag. Maar dan ga ik mij eerst goed informeren over alle bijkomende kosten! Die les heb ik nu wel al geleerd.