Japan – Ons reisverslag

We zijn intussen alweer enkele weken terug thuis van onze spontaan geboekte reis naar Japan. Het was, werkelijk waar, een fantastische reis! Ik kan geen enkel minpunt opnoemen. Het is een heerlijk land om door te reizen.
Omdat ik zelf bij het plannen van een reis graag reisverhalen van anderen lees en overal tips & tricks opzoek heb ik beslist om hier ook eens ons uitgebreide reisverslag neer te schrijven met onder meer alle praktische zaken om zelf een reis naar Japan te boeken. Een hele boterham, hier gaan we 🙂 …

Wat hebben we op voorhand geboekt voor Japan?

Heel veel eigenlijk en dat viel zeer goed mee om zelf te doen van thuis uit.

De vluchten boekten we via de site van Brussels Airlines. Ik heb er op gelet om NIET met Lufthansa te vliegen want ik had van twee verschillende mensen gehoord dat die vliegtuigen heel weinig beenruimte hebben op die route. We vlogen uiteindelijk met ANA en hadden daar voldoende beenruimte. Ook de service was top! Heen vlogen we rechtstreeks van Brussel naar Tokyo. De terugvlucht was via een tussenstop in Frankfurt. We hadden twee keer een nachtvlucht en dat was ideaal. We sliepen veel en de tijd vloog voorbij.

Hotels heb ik allemaal geboekt via Booking. Voornamelijk omdat ik daar kon kiezen voor hotels die je nog tot vlak voor vertrek mag annuleren. Dat gaf mij wat meer gemoedsrust en zorgde er ook voor dat ik onze planning last minute nog altijd zou kunnen aanpassen als daar plots nood aan zou zijn. Ik zocht voornamelijk hotelkamers die RUIM genoeg waren om met ons vier samen aangenaam tijd te kunnen doorbrengen. Veel hotelkamers in Japan zijn piepklein. Goed op de oppervlakte letten dus. Waar je ook op kan letten zijn het soort bedden: wij sliepen een aantal keer op een bed dat niet meer was dan een matras op de grond. Ik vond dat heel gezellig maar als je slecht te been bent is het waarschijnlijk handiger om een kamer met Westerse bedden te boeken.
De prijzen van hotels vielen vrij goed mee. Veel hangt natuurlijk af van hoe lang op voorhand je boekt en in welke periode je reist. Enkel in Kyoto heb ik een duur hotel ‘moeten’ nemen omdat ik geen goedkopere optie kon vinden die aan al onze eisen voldeed. Het was wel het beste hotel van de hele reis, gelukkig maar. We waren tevreden over al onze hotels. We hebben er ook op gelet dat we bij de hotels waar er ontbijt voorzien was, dat dit niet enkel een Japans ontbijtbuffet was maar dat er toch ook Westerse opties waren. Hoe graag ik mij ook wou onderdompelen in hun cultuur, ontbijten met rauwe vis was toch nog een brug te ver voor mij.

Voor wie interesse heeft, wij sliepen in:
– TOKYO (1 nacht): Miyako City Tokyo Takanawa – 2 moderate kamers
– HIROSHIMA (2 nachten): Fav Hiroshima Heiwaodori – 1 Deluxe Studio
– KYOTO (3 nachten): Kyoto Itoya Hotel Mon – Junior Familie suite
– HAKONE (1 nacht) – ook een duurder hotel maar hier was wel uitgebreid Japans diner én ontbijt én gratis gebruik van ‘onsen’ inbegrepen in de prijs: Setsugetsuka – Superior Kamer
– TOKYO (4 nachten): The Moto Hotel Asakusa – Comfort vier persoonskamer

Treinen: ook treinen bleken vrij makkelijk op voorhand te boeken. We hebben het hele traject door Japan met de trein afgelegd. Reizen met Japanse treinen gaat heel vlot. Het systeem zit efficiënt en duidelijk in elkaar. De eerste trein ga je misschien een beetje moeten zoeken maar je zal zien dat je snel, net als wij, een volleerde treinreiziger wordt.
De Shinkansen (hoge snelheidstrein) heb ik rechtstreeks geboekt op de boekingssite. Je moet daar een account aanmaken en daarna kan je alle nodige treinen opzoeken en boeken. Je kan alles al boeken maar pas een maand voor vertrek krijg je een definitieve bevestiging met de toegewezen stoelen. Die stoelplaats kan je dan eventueel nog aanpassen. Tip: als je vanuit Tokyo richting Kyoto reist boek je best stoelen aan de rechterkant (D&E), dan heb je namelijk op een zonnige dag zicht op mount Fuji!
Ik heb ter plaatse één keer een Shinkansen omgeboekt. We waren vroeger in het station dan verwacht en via de website en mijn account kon ik onze boeking makkelijk omzetten naar een vroegere trein. Handig!
Is het nodig om die treinen op voorhand te boeken? Neen, eigenlijk niet, je kan perfect ter plaatse tickets kopen. Maar ik vond het rustgevend om te weten dat dat al in orde was.
Daarnaast kocht ik ook nog tickets voor de Narita Express. Die bracht ons op de eerste dag van de luchthaven in Narita naar het centrum van Tokyo. Ook voor deze tickets was het niet nodig om op voorhand te boeken ,maar het kon wel ,dus ik deed het alvast. Elke zoektocht ter plaatse die ik kon overslaan heb ik overgeslagen. Voor het boeken van deze trein moet je wel genoeg ruimte laten. Boek niet te vroeg na landing want je moet eerst nog door de douane en dat kan wel even duren (ongeveer 45 minuten bij ons). De Narita Express boek je hier.

Wat ik nog op voorhand kocht was de ‘Hakone Free Pass’, hiermee konden we in Hakone twee dagen lang alle metro, treinen, kabelbanen en boten nemen die deel uitmaken van de Hakone Loop. Tip: het loont de moeite om bij de ‘piratenboten’ in deze loop ter plaatse nog een upgrade naar eerste klasse te kopen. Dat kost niet veel en je staat dan met veel minder personen op een apart dek en mag ook eerder aan boord.

Tot slot is er nog de SUICA kaart voor het plaatselijk openbaar vervoer. Als je een iPhone hebt kan je onder ‘wallet’ heel makkelijk een Suica kaart toevoegen. Je koppelt er een betaalkaart aan en dan ben je klaar om de metro te nemen in Japan. Wij hebben al onze metro’s én zelfs boten (naar Miyajima) kunnen nemen met de Suica kaart. Opgelet: iedereen heeft zijn eigen kaart nodig. Bij ons hadden de twee kinderen een eigen GSM met Suica. Hebben ze geen GSM dan dien je ter plaatse een fysieke kaart voor de kinderen te kopen die je daar dan kan opladen.

Activiteiten ter plaatse: via de website van Get your Guide boekten we drie activiteiten (affiliate links):
Workshop eetstokjes maken in Tokyo: Dit was heel fijn om te doen en we hielden er een leuke souvenir aan over!
Een thee ceremonie in Kyoto: ook dit was een succes. Het was een eerste kennismaking met een theeceremonie en we mochten er ook zelf aan de slag. Het was een welgekomen rustpunt in een drukke Kyoto dag.
Een avondwandeling met gids door de geishawijk in Kyoto: dit was fantastisch. Eén van mijn persoonlijke hoogtepunten van onze reis. Magisch.

Daarnaast kocht ik ook nog op voorhand tickets voor:
– een bezoek aan Himeji Castle en de nabijgelegen tuinen
Team Lab Planets in Tokyo (aan te raden om op voorhand te boeken!)
– we probeerden ook nog tickets te boeken voor het Pokémon café in Tokyo maar dat bleek gesloten te zijn in de periode dat wij er waren. Dit is eentje dat je zeker op voorhand moet boeken en waarbij je op het moment dat er een tijdsslot vrijkomt aan de pc klaar moet zitten… Het verkoopt zeer snel uit.

Onze reisroute door Japan in 14 dagen

Dag 1: nachtvlucht van Brussel naar Tokyo Narita. Deze verliep heel goed.
Dag 2: aankomst in Narita. Na het doorlopen van de douane namen we de Narita Express naar Tokyo Centrum (station Shinagawa). Overnachting Tokyo.
Dag 3: We namen de Shinkansen van Shinagawa Station naar Himeji. Daar bezochten we het Himeji Kasteel & de nabijgelegen tuinen. Beide waren de moeite!. Vervolgens namen we de Shinkansen van Himeji naar Hiroshima, waar we bleven overnachten.
Dag 4: In de voormiddag verkenden we te voet het Peace memorial Park & het bijhorende museum (druk!) . In de namiddag namen we de boot naar Miyajima (aanrader!) – overnachting in Hiroshima


Dag 5: we bezochten de Japanse tuin Shukkeien in Hiroshima (de moeite!) en namen daarna de Shinkansen naar Kyoto. In Kyoto bezochten we de Nishiki markt en maakten een avondwandeling in de geishawijk (aanrader!) – overnachting in Kyoto
Dag 6: bezoek aan het Gouden Paviljoen, de Ryoanji tempel (met rotstuin) het Zilveren Paviljoen -waar we het volledige filosofenpad afwandelden- en de Kiyomizu Tempel. Deze laatste was mijn persoonlijke favoriet. Toen we terug naar ons hotel wandelden, door het geisha district kwamen we twee maiko’s tegen. Geisha’s in opleiding. Die konden we heel makkelijk herkennen na de gidsuitleg van de vorige avond. Blij om ze in het echt gespot te hebben! Overnachting in Kyoto.
Dag 7: We bezochten de bekende rode poorten van Fushimi Inari-taisha en bezochten daarna Sanjusangen-do, een zeer speciale tempel vol beelden van de godin Kannon (ik vond dit zelfs een beetje griezelig). Daarna gingen we naar het Nijo kasteel met de piepende nachtegaalvloeren. Tot slot namen we deel aan een theeceremonie . Overnachting in Kyoto.


Dag 8: ’s Ochtends namen we de Shinkansen naar Odawara. Van daaruit stapten we op een trein van de Hakone Loop richting Gora. In Gora bezochten we het mooie beeldenpark. Daarna gingen we ontspannen in de onsen van ons hotel en waagden we ons aan een zéér uitgebreid Japans diner. Dat was een belevenis op zich! Overnachting in Gora.
Dag 9: aangezien onze magen het uitgebreide diner van de avond ervoor nog niet verwerkt hadden besloten we het 7-gangen Japanse ontbijt wijselijk over te slaan. We vertrokken meteen verder op de Hakone Loop: via een kabelbaan vlogen we over een plek met – naar zwavel ruikende – warmwaterbronnen. We aten op een tussenstop zwarte eieren, in zwavelbronnen gekookt. Dat zou volgens de legende ons leven verlengen. We kregen er een prachtig zicht op Mount Fuji gratis en voor niets bij . Daarna namen we een ‘piratenboot’ die ons over een meer bracht naar een bus die ons weer naar het station in Gora bracht waar we opnieuw de trein naar Odawara konden nemen om van daaruit een Shinkansen naar Tokyo te nemen. Hehe …Nog een metro later kwamen we aan in ons hotel in Tokyo. We maakten nog een avondwandeling in onze buurt Asakusa die meteen heel goed aanvoelde. Ons hotel lag vlakbij de tempel Senso-ji, die overdag zeer druk bezocht werd maar ’s avonds van ‘ons’ alleen was.


Dag 10: Op deze dag verkenden we de volgende zaken in Tokyo: de tuinen van het Keizerlijk Paleis, de leuke monorail op de Yurikamomeline die ons naar Teamlab Planets bracht (de moeite!) en tot slot het uitzichtpunt over heel Tokyo op de bovenste verdieping van de Mori Tower (zeer de moeite!).
Dag 11: bezoek aan de tuin Shinjuku Gioen (een favoriet!), het mooie Meji Shrine, de drukke Takeshita straat en het nog drukkere Shibuya kruispunt. Wijken vol interessante winkels voor mijn drie reisgezellen en tevens game nerds.
Dag 12: uitgebreid bezoek aan Ueno Park en het daarin gelegen Nationaal museum van Natuur en Wetenschap (met dino’s én met de echte – weliswaar opgezette- hond Hachiko). Daarna een wandeling naar het drukke Akihabara waar we ons amuseerden op de vele grijpmachines. Avondwandeling Asakusa en overnachting in Tokyo.


Dag 13: verkenning van onze eigen wijk Asakusa met daarin de ‘keukenstraat’ Kappabashi street. We volgenden ook de stokjesworkshop, heel fijn! Wandeling naar de Skytree (maar niet bezocht). Tegen de avond namen we een taxi naar de luchthaven Haneda waar we op de nachtvlucht naar Frankfurt stapten.
Dag 14: vlucht van Frankfurt naar Brussel. Einde van de reis.

Tips & Tricks voor een reis naar Japan

  • restaurants zochten we via de app Tabelog. Alles vanaf 3 sterren zijn zeer degelijke restaurants. We probeerden heel wat verschillende specialiteiten uit en het was altijd lekker. Een paar favorieten:
    • ramen in Yoroiya Tokyo
    • monjayaki in Asakusa Monja Monro
    • onigiri en sushi en smoothies uit de 7-Eleven
    • wagyu beef hotpot in Miyakoyasai Kamo Karasuma Ten in Kyoto
    • fluffy pancakes in Everyones café, Ueno park, Tokyo
    • … en nog vele anderen! Matcha ijs op verschillende plaatsen, oesters in Miyajima, burgers bij MOS burgers, …

  • Reistijd: hoeveel dagen heb je nodig om Japan te leren kennen? Wij waren er een kleine twee weken en dit voelde zeker niet als te weinig aan. We hebben dan ook heel veel gedaan op die twee weken tijd!
    In welke periode kan je best naar Japan reizen? Wij gingen in april. De temperatuur was dan heel aangenaam. Twintig graden en vaak droog (1,5 dagen regen gehad). In het begin van de reis hebben we nog vele bloesems gezien!
    Wat eerder af te raden is, is reizen in de zomermaanden. Dan is het in Japan snikheet en kunnen er ook stormen zijn.
    Ook eerder af te raden is de periode van de Golden Week, begin mei. Dan is het heel druk want dat is een verlofperiode voor de Japanners zelf.
  • bagage: wij reisden rond met de trein. Op de trein en in de stations is het niet handig om grote koffers mee te nemen. Het kan, maar ik raad het niet aan (veel trappen!). Wat wij deden was het volgende: elk van ons had een ruime rugzak, met daarin een toiletzak, pyjama, een reserve outfit en ondergoed voor een paar dagen. Dat was alles wat we meenamen op de trein. De rest van onze bagage zat in een grote en een kleine koffer die we via Yamato lieten versturen naar onze accommodatie. Je kan dat niet op voorhand boeken maar ter plaatse wijst het zichzelf uit. Zo gingen wij in Narita airport naar de Yamato counter en lieten daar onze grote bagage meteen naar ons hotel in Kyoto versturen, waar we een paar dagen later zouden toekomen. Het begin van onze reis legden we dus enkel met onze rugzakken af. In Kyoto stond onze bagage al op ons te wachten in de kamer. Op onze laatste dag in Kyoto lieten we onze bagage via de hotelreceptie doorsturen naar het hotel in Tokyo, waar we twee dagen later zouden toekomen. De uitstap naar Hakone tussendoor deden we dus weer enkel met onze handbagage. Werkte perfect!
    In elk station zijn er trouwens ook lockers waar je de bagage even kan achterlaten. Dit deden we bijvoorbeeld bij ons bezoek aan Himeji Castle tussen twee treinreizen door. Dan lieten we onze rugzakken in de locker zodat we vrij het kasteel konden gaan bezoeken.

  • openbaar vervoer: werkt super en snel. We deden alles met openbaar vervoer, enkel in Kyoto hebben we 1 dag gebruik gemaakt van taxi’s om de uithoeken van de stad vlot te bereiken. Daar zou ik dat wel aanraden als je veel gedaan wil krijgen op één dag.

  • stempels: in elk station en in sommige winkels en info centers kan je stempels vinden. Wij vonden het heel fijn om die te verzamelen en hadden op voorhand al een stempelboekje gekocht (google op :EKI stamp book en je vindt keuze genoeg). Ook bij tempels kan je stempels laten plaatsen. Dat moet in een apart boekje dat je daar kan kopen. Bij die stempels wordt ook nog ter plaatse in het Japans iets geschreven (kalligrafie). Volg in de tempels de pijlen naar ‘Goshuin’ voor deze stempels te bemachtigen. Voor een Goshuin moet je wel betalen.
    Op sommige plaatsen, bijvoorbeeld bij het Nijo kasteel in Kyoto, zijn er speciale stempels: daar moet je op een aantal locaties op het domein een stempel zoeken die je dan telkens over de vorige stempel moet plaatsen. Je krijgt zo een gelaagde stempel met meerdere kleuren. Heel tof!

  • de taal: wij oefenden alle 4 enkele maanden Japans op Duolingo. Dat zorgde ervoor dat de Japanse taal al wat vertrouwd aanvoelde en maakte het ons makkelijk om enkele basiszinnen te verstaan en zelf te zeggen. “Arigato Gozaimasu” bijvoorbeeld, hebben we veel gebruikt en gehoord. Het betekent dankjewel, in een beleefde vorm. De laatste ‘u’ spreek je trouwens niet uit: arigato gozaimaS.

  • met stokjes eten: ook dit hebben we op voorhand geoefend, gelukkig maar want we hebben ter plaatse nooit mes en vork vastgehad. Al kan het uiteraard wel als je daar naar vraagt.

  • Pokémon: in Haneda Airport is er een Pokémon machine waarin je je laatste klein geld kan opgebruiken voor een unieke Haneda Pokémon knuffel. De mijne staat nu op mijn bureau, een dagelijkse herinnering aan onze mooie reis.

  • Cultuur: lees je op voorhand in over de cultuur en de gebruiken. Ik heb veel aan dit boek (affiliate link) gehad om de cultuur te leren kennen.
    Enkele weetjes: je mag niet op straat eten, het is not done om in het openbaar je neus te snuiten, er zijn nergens vuilbakken (neem dus zakjes mee!), je moet heel vaak de schoenen uitdoen om iets te bezoeken, op de trein mag een GSM niet op luid staan, je moet op een perron in het juiste vak gaan staan voor de trein die komt , etc…

  • Douane tip: je kan voor vertrek al een QR code laten aanmaken die je nodig hebt om ter plaatse vlot door de douane te geraken. Dit kan je hier doen en is ten zeerste aan te raden. Anders moet je het daar nog doen terwijl je in de rij staat te wachten en dat is niet handig , zeker wanneer je geen oog hebt dicht gedaan op het vliegtuig (dat hadden de mensen achter ons namelijk voor). Je moet er toch even goed jouw focus kunnen bijhouden.

  • Japanse wc’s: het is handig om de eerste keer een GSM mee naar de wc te nemen om via een vertaalapp te weten te komen wat al die knopjes van de Japanse WC betekenen. Of je kan op goed geluk ergens op duwen en zien wat er gebeurt….

  • GSM abonnement: wij kochten op voorhand via Ubigi een data abonnement voor ons alle vier (e-sim). Dat werkte perfect!

Lievelingsdingen – wat vonden wij het leukst in Japan?

  • de stad Kyoto
  • de wijk Asakusa in Tokyo
  • Miyajima
  • stempels verzamelen
  • avondwandelingen
  • Japans eten (en goedkoop eten!)
  • alles proper, veilig en georganiseerd
  • verwarmde toiletbrillen
  • de kleine koffiezaakjes overal, met de beste koffies ooit (met veel zorg gemaakt)
  • snelle lunch kopen in 7-Eleven, waar we al gauw elk onze favorieten hadden
  • souvenirs shoppen
  • de vele tempels en de tuinen
  • Mount Fuji

Ik ga het hier bij laten. Proficiat als je tot hier geraakt bent. Ik hoop dat iemand er wat aan heeft gehad 🙂 Ik heb zelf al heel véél zin om nog eens terug te gaan naar Japan. Het blijft nazinderen, we hebben het er nog regelmatig over. Een reis om nooit te vergeten.

Tot de volgende!

Spelletjesdag

*Disclaimer: deze blogpost bevat affiliatelinks. Als je via zo’n link iets koopt, krijg ik daar een kleine commissie voor, zonder extra kosten voor jou. Doorklikken is vrijblijvend en je mag er zeker van zijn dat ik door niemand ingehuurd word om reclame te maken. Alles wat ik schrijf is 100% mijn eigen mening.

Sinds het coronajaar 2020 zijn wij met oudjaar een nieuwe traditie gestart: Spelletjesdag! Wij gaan niet meer naar feestjes op oudjaar maar vieren deze dag nu al enkele jaren thuis met enkel ons eigen gezin. Elk jaar wordt het concept hier en daar nog wat aangepast maar de editie van 2025 was eigenlijk perfect, ik denk dat de dag nu echt op punt staat.

Wat is Spelletjesdag? Wel, 31 december ziet er bij ons tegenwoordig zo uit: de kinderen krijgen onbeperkte gametijd (op pc en Switch). De enige dag op het jaar waarin we dit zonder beperkingen toestaan. Je kan je misschien al voorstellen hoe blij die twee opstaan op Spelletjesdag.
Maar, gamen is natuurlijk niet echt de ‘Spelletjesdag’ die ik initieel voor ogen had. De Nintendo games moeten dus verplicht afgewisseld worden met échte gezelschapspelletjes of met Switch-spelletjes die we allemaal samen kunnen spelen, zoals Super Mario Party. Tussen al het gamen door voorzien we hier en daar een korte wandeling om toch ook de buitenlucht eens te voelen en onze ogen te laten rusten.
Ook de muziek mag niet ontbreken, ik kan de hele dag door heerlijk luisteren naar De Tijdloze Top 100 (weliswaar met een hoofdtelefoon want niet iedereen is fan).

Naast het gamen is er nog een heel belangrijk onderdeel: cadeautjes. Wij geven elkaar geen cadeautjes met kerst maar sparen alles op voor Spelletjesdag. De regel is dat we elk cadeautjes voor elkaar kopen. Hiervoor gaan we enkele dagen op voorhand al eens een dagje shoppen in het Wijnegem Shopping center (ook altijd een topdag!). De jongens zijn intussen oud genoeg om daar alleen rond te lopen dus we kunnen elkaar echt verrassen met onze cadeaus.

Naast de cadeaus voor elkaar voorzie ik ook altijd een paar gezamenlijke cadeaus die we op Spelletjesdag zelf al kunnen gebruiken: lekkere pralines voor bij de koffiepauzes, één of meerdere nieuwe gezelschapspellen die we dan meteen kunnen uitproberen, chips voor bij de aperitief, een nieuwe kerstbal die meteen in de boom kan, etc. Ik pak zoveel mogelijk in, hoe meer cadeaus hoe leuker.

Ik kocht dit jaar het spel ‘Coffee Rush‘ wat bij ons alle vier erg in de smaak viel. Daarnaast haalde ik in een Japans winkeltje wat vreemde snacks om al eens uit te testen ter voorbereiding op onze reis. Ik gaf ook een spel cadeau waarbij we met stokjes allerlei sushi’s moeten samenstellen, het ideale cadeau om met stokjes te leren eten. Dat gaan we namelijk nog nodig hebben dit jaar! Heel verslavend om mee te oefenen trouwens, ik doe dit nu elke dag.

Dit jaar hadden we maar liefst 40 cadeaus onder de boom liggen. Echt heel veel.
De hele dag door maakten we dus tijd voor cadeautjes. Soms speelden we eerst een paar rondes Mario Party om te zien wie een cadeau verdiende, soms gaven we het zomaar tussendoor. Supertof, ik hou van cadeautjes. Voor die ene keer op het jaar mag het eens over the top zijn.

We voorzien ook altijd lekker eten de hele dag door. Naast de snacks die als cadeaus worden uitgepakt, zijn er ook: pannenkoekjes als ontbijt, lekkere lunch met toast en ’s avonds ovenhapjes, soep, kaasschotel en ijstaart.

’s Avonds worden de nieuwjaarsbrieven nog voorgelezen en ik maak zelf ook altijd een overzicht van het afgelopen jaar, waar we dan samen nog eens doorheen gaan en ons verwonderen over hoeveel er toch in een jaar gebeurt.

We blijven tot middernacht op en kijken dan samen door ons raam naar al het illegale vuurwerk dat rondom wordt afgevuurd. Daarna duiken we onze warme bedjes in, met veel spijt dat het alweer voorbij is.

Zo verloopt dus Spelletjesdag: spelen, eten, cadeautjes uitpakken, wandelen, spelen, eten, … enzovoort. Een heerlijke dag, een geweldige traditie waarvan ik hoop dat deze nog lange tijd mag blijven bestaan. Het is misschien wel mijn favoriete dag van het jaar.

Ik hoop dat jullie 2025 ook op een fijne manier hebben kunnen afsluiten en wens jullie het allerbeste voor 2026!

Om af te sluiten nog een quote die heel hard samenvat hoe ik in het leven sta:

Wij gaan naar Japan!

En Australië dan?

Een paar weken geleden schreef ik hier over mijn verlangen naar Australië. Meteen na het schrijven van dat bericht ben ik gestart met zelf een reis naar Australië te plannen. Ik werkte een hele trip uit en was na dagenlang werk klaar om te boeken. Helaas bleek al snel dat de gewenste vluchten — zowel internationaal als binnenlands — niet te boeken waren. Ofwel paste de enige beschikbare vlucht niet in de planning, ofwel was het onbetaalbaar. Duizenden combinaties heb ik geprobeerd op allerlei sites, tot ik er zot van werd. Ik denk eerlijk gezegd dat ik al te laat was met boeken. De beste opties waren er al uit.

Het Australië plan werd dus opnieuw naar 2028 verschoven, waar het oorspronkelijk gepland stond. In 2027 zal ik een nieuwe poging doen om te boeken, nu hopelijk wél vroeg genoeg, meteen van zodra er vluchten beschikbaar zijn, zo’n 11 maanden op voorhand.

Een sprong in het onbekende (voelt goed!)

Tijdens mijn zoektocht naar vluchten vulde ik voor de fun eens ‘Tokyo’ in de zoekbalk in plaats van ‘Sydney’. Gewoon omdat mij dat veel makkelijker leek om te boeken (één vlucht heen en één vlucht terug) maar vooral om eens te kijken wat dat ons zou kosten. Mijn vingers typten het bijna vanzelf. En … voor ik het wist ging er bij ons een balletje aan het rollen. Want de prijs voor een vlucht naar Tokyo was interessanter dan die van de vluchten naar Australië. En zo maar één vlucht heen en terug moeten boeken, was wel veel makkelijker dan de 7 voorziene vluchten voor Australië…. Een paar dagen later zocht ik nog eens op Tokyo en klikte ik zonder al te veel nadenken op ‘bestel tickets’. Bam! Wij gaan naar Japan! Mijn kinderen vielen compleet uit de lucht toen ik dit meedeelde haha.

Niet dat dit Japan idee nu geheel uit het niets komt. Japan stond al langer op de verlanglijst van mijn man. Zelf was ik er ook steeds meer geïnteresseerd in geraakt de voorbije jaren. Ik had al heel wat verhalen gehoord van mensen die naar daar waren geweest en enthousiast terugkwamen (waaronder mijn ouders). Ik las het afgelopen jaar ook een paar boeken over Japan, onder meer Abroad in Japan (affiliate link) wat ik een héél tof boek vond. Dus … opeens dacht ik ‘niet nadenken, gewoon boeken’. We zien wel!

Nog veel te plannen in deze kerstvakantie

En op dit punt zitten we nu ongeveer. We hebben een vlucht heen en terug geboekt en ik heb ook al wat hotels geboekt op basis van een voorlopige route die we hebben uitgetekend. Dit om toch alvast de gemoedsrust te hebben dat er al IETS vast ligt. Al begint het echte plannen nu pas, nu ik er tijd voor heb deze kerstvakantie.
Ik ga mij helemaal onderdompelen in Japan. Ik ga de route nog eens grondig bestuderen, eventueel toch wat aanpassen en andere hotels zoeken. Ik ga ook onderzoeken hoe we ons daar gaan verplaatsen, waarschijnlijk met de trein. Ik wil ook de taal een beetje leren en wil nog meer te weten komen over de Japanse cultuur zodat we daar zeker geen flaters slaan. Dit is trouwens een zéér goed boek hiervoor (affiliate link), ook een favoriet van mij dat ik afgelopen jaar las en nu aan het herlezen ben (samen met de kinderen).
Nog veel te plannen maar ik heb er heel veel zin in.

Onze kinderen zien de reis ook volledig zitten. De oudste zoon is geobsedeerd door vliegtuigen dus die vindt alles goed zolang het maar iets met een vlucht is. Hoe verder, hoe beter. De jongste zoon is al Japans aan het oefenen op Duolingo. Hij kan alvast thee en rijst bestellen. Voor onze jongens is Japan vooral het land van Pokémon, Nintendo Switch en sushi. Wat wil je nog meer!?

Altijd een plan B in het achterhoofd

Oh ja en als je mijn vorige reisbericht hebt gelezen dan weet je dat reizen boeken momenteel niet zo eenvoudig is voor ons. We moeten alles boeken met telkens een plan B in het achterhoofd, voor het geval we de hele reis moeten uitstellen wegens familiale omstandigheden. Ik heb nu dus vliegtickets geboekt die ook weer geannuleerd kunnen worden. Ik leg enkel hotels vast die we nog tot vlak voor vertrek kunnen annuleren. En voor de rest bekijk ik wat mogelijk is, of we nog een aantal zaken op voorhand moeten boeken of dat het toch ter plaatse kan. We hebben ook een goede reisverzekering afgesloten zodat we zelf ook voor het meeste gedekt zijn.

Tips zijn welkom!

Tips voor Japan mag je mij hieronder of op sheenablogt@gmail.com altijd doorsturen. Heel graag zelfs. Zeker wanneer het tips zijn voor een reis naar Japan mét kinderen.
Na onze reis ga ik hier zelf ook een verslag neerpennen met onze ervaringen.

Onze voorlopige planning ziet er als volgt uit: landen in Tokyo – trein naar Hiroshima – paar dagen Hiroshima (uitstap Miyajima) – trein naar Kyoto – paar dagen Kyoto (uitstap Nara?) – trein naar Hakone – één dag Hakone + onsen – trein naar Tokyo, eindigen met 4/5 dagen Tokyo (uitstap Nikko?). Maar alle opties liggen eigenlijk nog open. Zo twijfelen we bijvoorbeeld toch over een dagje pretpark in Osaka. De puzzel is nog lang niet gelegd.

Ik weet weer wat te doen deze vakantie.

Tot de volgende!

Zelf een zwembad bouwen: waar zijn we aan begonnen?

Deel 4: Technieken & afwerking

Nadat het beton in de muren werd gegoten (zie deel 3), werd het tijd om aan de technieken te beginnen. Wij hebben, na lang wikken en wegen, er voor gekozen om te gaan voor een vrij klassiek systeem van pomp, zandfilter, automatische chloor- & pH-regeling en een warmtepomp. Daarbovenop voorzien we een UV-lamp die ervoor zal zorgen dat er minder chloor nodig is (hopen we toch). Tot slot bestaat het deel technieken nog uit de twee voorziene zwembadlampen en een systeem dat dit alles samen beheert. Ik ben niet de vrouw van de technieken dus stel mij er best niet té veel vragen over …

Omdat zowel ons tuinhuis als onze garage te ver gelegen zijn van het zwembad hebben we ervoor gekozen om een aparte tuinkast aan te kopen om alle technieken in te installeren. Het werd een hele puzzel maar we zijn er in geslaagd om alle leidingen tot aan de kast te brengen en in de kast een plaats voor te voorzien. Aangezien de winter intussen voor de deur staat hebben we beslist om het chloor- & pH-systeem + de UV-lamp + de warmtepomp (die buiten komt te staan) nog niet aan te sluiten. Deze moeten toch weer afgekoppeld worden in de winter, dus dat heeft weinig zin.

Die technieken waren véél meer werk dan we hadden gedacht. Ik geef het maar mee….
Eens alles grotendeels klaar was konden we aan het volgende deel beginnen: de afwerking van ons zwembad.

We bestelden stabilisé om de openingen naast de wanden terug mee op te vullen. We dachten dat dit heel veel werk zou zijn maar dit viel dan weer heel goed mee. Werk inschatten lukt ons niet altijd even goed!


Nadat de randen weer opgevuld waren moesten we in het bad zelf nog enkele werken uitvoeren ter voorbereiding van het plaatsen van de zwembadliner:

– alle openingen en openstaande voegen opvullen met tegellijm
– alle wanden proper maken
– de bodemplaat opschuren (hiervoor huurden we een schuurmachine)
– de laslatten plaatsen waartegen de liner moet worden aangebracht
– egaline en een mousse op de trap en ligbank aanbrengen
– een viltdoek plaatsen tegen alle wanden

Wij hebben drie zwembadranden die afgewerkt worden met een plantenborder en één rand (en een hoekje) die een boordsteen zal krijgen. Beide versies hebben een andere laslat afwerking, het combineren van beide afwerkingen bleek geen probleem.
Voor het lassen van de liner legden we een afspraak met een professional vast, daar durfden we zelf niet aan beginnen.

Na het plaatsen van de viltdoek mocht er absoluut geen regen meer in het zwembad vallen. Daarom leenden we een grote tent om over ons bad te plaatsen. Op 10 november was het eindelijk zo ver: de linerlasser kwam onze donkergrijze liner tegen de wanden plaatsen. Eindelijk begon ons zwembad er afgewerkt uit te zien!

Daarna begon het leuke gedeelte: het zwembad mocht gevuld worden! Beetje bij beetje vulden we het bad. Telkens wanneer het waterniveau aan een inbouwdeel kwam moesten we het deel uitsnijden uit de liner en het verder afwerken (de niveaus werden aangegeven met de lichtgrijze plakkers die je hierboven op de foto ziet).
Het was intussen half november dus het viel dik tegen om dan nog in het zwembad te moeten kruipen om die dingen uit te snijden. Het water was ijskoud maar gelukkig heeft mijn man de klus geklaard!

Toen het bad gevuld was moesten we zo snel mogelijk de pomp in werking stellen want er kwamen vriesnachten aan en dan moet de pomp constant blijven draaien (wij gaan actief overwinteren).
Helaas hadden we weer maar eens slecht ingeschat hoeveel werk het nog zou zijn om die pomp aan de praat te krijgen. “Even snel de elektriciteit nog aansluiten” bleek uiteindelijk een werk van vele avonden in de regen en de kou.

Gelukkig, net voor de eerste vriesnacht, draaide onze pomp! We wachten wel nog op een vervangstuk van de filter want die lekt helaas een beetje. Maar ik ga er van uit dat dit helemaal goed komt.

Aangezien de technieken niet echt mijn ding waren heb ik mij de voorbije weken toegelegd op de tuinaanleg. Ik bestelde een hele hoop planten en een nieuw boompje en legde een border rondom ons zwembad aan. De planten zijn nu nog heel klein maar het is de bedoeling dat dit een goed gevulde groene border zal worden met vele bloemen en planten.

De taken die nu nog overblijven zijn:

– de boordstenen plaatsen
– de opstaande rand afwerken met cortenstaal: de grond naast het zwembad helt af, een stukje van de opstaande rand van het zwembad blijft dus zichtbaar
– de randjes aan de borders nog beter afwerken
– hier en daar nog een putdeksel plaatsen
– de laatste technieken installeren van zodra het warmer weer wordt

En tot slot: het zwembad in gebruik nemen!

De volgende (en laatste) zwembadupdate zal dus pas voor ergens in de lente van 2026 zijn. Ik kijk er zelf al naar uit. Hopelijk kan ik dan wat zonnigere foto’s posten.

Mijn volgende blogpost zal over onze reisplannen gaan ….. Ik spring van het ene project meteen in het volgende. En wat voor één!

Tot dan!