Spelletjesdag

*Disclaimer: deze blogpost bevat affiliatelinks. Als je via zo’n link iets koopt, krijg ik daar een kleine commissie voor, zonder extra kosten voor jou. Doorklikken is vrijblijvend en je mag er zeker van zijn dat ik door niemand ingehuurd word om reclame te maken. Alles wat ik schrijf is 100% mijn eigen mening.

Sinds het coronajaar 2020 zijn wij met oudjaar een nieuwe traditie gestart: Spelletjesdag! Wij gaan niet meer naar feestjes op oudjaar maar vieren deze dag nu al enkele jaren thuis met enkel ons eigen gezin. Elk jaar wordt het concept hier en daar nog wat aangepast maar de editie van 2025 was eigenlijk perfect, ik denk dat de dag nu echt op punt staat.

Wat is Spelletjesdag? Wel, 31 december ziet er bij ons tegenwoordig zo uit: de kinderen krijgen onbeperkte gametijd (op pc en Switch). De enige dag op het jaar waarin we dit zonder beperkingen toestaan. Je kan je misschien al voorstellen hoe blij die twee opstaan op Spelletjesdag.
Maar, gamen is natuurlijk niet echt de ‘Spelletjesdag’ die ik initieel voor ogen had. De Nintendo games moeten dus verplicht afgewisseld worden met échte gezelschapspelletjes of met Switch-spelletjes die we allemaal samen kunnen spelen, zoals Super Mario Party. Tussen al het gamen door voorzien we hier en daar een korte wandeling om toch ook de buitenlucht eens te voelen en onze ogen te laten rusten.
Ook de muziek mag niet ontbreken, ik kan de hele dag door heerlijk luisteren naar De Tijdloze Top 100 (weliswaar met een hoofdtelefoon want niet iedereen is fan).

Naast het gamen is er nog een heel belangrijk onderdeel: cadeautjes. Wij geven elkaar geen cadeautjes met kerst maar sparen alles op voor Spelletjesdag. De regel is dat we elk cadeautjes voor elkaar kopen. Hiervoor gaan we enkele dagen op voorhand al eens een dagje shoppen in het Wijnegem Shopping center (ook altijd een topdag!). De jongens zijn intussen oud genoeg om daar alleen rond te lopen dus we kunnen elkaar echt verrassen met onze cadeaus.

Naast de cadeaus voor elkaar voorzie ik ook altijd een paar gezamenlijke cadeaus die we op Spelletjesdag zelf al kunnen gebruiken: lekkere pralines voor bij de koffiepauzes, één of meerdere nieuwe gezelschapspellen die we dan meteen kunnen uitproberen, chips voor bij de aperitief, een nieuwe kerstbal die meteen in de boom kan, etc. Ik pak zoveel mogelijk in, hoe meer cadeaus hoe leuker.

Ik kocht dit jaar het spel ‘Coffee Rush‘ wat bij ons alle vier erg in de smaak viel. Daarnaast haalde ik in een Japans winkeltje wat vreemde snacks om al eens uit te testen ter voorbereiding op onze reis. Ik gaf ook een spel cadeau waarbij we met stokjes allerlei sushi’s moeten samenstellen, het ideale cadeau om met stokjes te leren eten. Dat gaan we namelijk nog nodig hebben dit jaar! Heel verslavend om mee te oefenen trouwens, ik doe dit nu elke dag.

Dit jaar hadden we maar liefst 40 cadeaus onder de boom liggen. Echt heel veel.
De hele dag door maakten we dus tijd voor cadeautjes. Soms speelden we eerst een paar rondes Mario Party om te zien wie een cadeau verdiende, soms gaven we het zomaar tussendoor. Supertof, ik hou van cadeautjes. Voor die ene keer op het jaar mag het eens over the top zijn.

We voorzien ook altijd lekker eten de hele dag door. Naast de snacks die als cadeaus worden uitgepakt, zijn er ook: pannenkoekjes als ontbijt, lekkere lunch met toast en ’s avonds ovenhapjes, soep, kaasschotel en ijstaart.

’s Avonds worden de nieuwjaarsbrieven nog voorgelezen en ik maak zelf ook altijd een overzicht van het afgelopen jaar, waar we dan samen nog eens doorheen gaan en ons verwonderen over hoeveel er toch in een jaar gebeurt.

We blijven tot middernacht op en kijken dan samen door ons raam naar al het illegale vuurwerk dat rondom wordt afgevuurd. Daarna duiken we onze warme bedjes in, met veel spijt dat het alweer voorbij is.

Zo verloopt dus Spelletjesdag: spelen, eten, cadeautjes uitpakken, wandelen, spelen, eten, … enzovoort. Een heerlijke dag, een geweldige traditie waarvan ik hoop dat deze nog lange tijd mag blijven bestaan. Het is misschien wel mijn favoriete dag van het jaar.

Ik hoop dat jullie 2025 ook op een fijne manier hebben kunnen afsluiten en wens jullie het allerbeste voor 2026!

Om af te sluiten nog een quote die heel hard samenvat hoe ik in het leven sta:

Droomprojecten mogelijk maken zonder geldstress

In 2018 heb ik één van mijn betere beslissingen genomen. Een beslissing die ervoor gezorgd heeft dat wij de afgelopen 7 jaar met onze gewone 9-to-5-jobs zonder al te veel geldstress vele leuke extraatjes hebben kunnen plannen. We hebben zelfs een paar grotere dromen verwezenlijkt (verre reizen, zelf een zwembad bouwen, …).

Hoe dat komt?
Omdat ik in de zomer van 2018 ben beginnen budgetteren met de budgetapp You Need A Budget (YNAB).

Budgetteren richt zich op twee grote onderdelen. Je hebt enerzijds alle maandelijkse kosten die je moet zien te coveren. Daarvoor is budgetteren uiteraard een hele handige tool.
Maar ik wil het vandaag hebben over dat andere gedeelte: het beheren van spaargeld.

Spaargeld is in zo’n budgetteringstool niet langer één enkel bedrag – het getal dat je op de spaarrekening ziet staan – maar een bedrag dat verdeeld is over alle mogelijke toekomstige uitgaven. Hierdoor kan je steeds in één oogopslag zien of je voor bepaalde zaken al voldoende gespaard hebt of nog niet.
Om aan te tonen wat ik bedoel, geef ik even een voorbeeld:

Stel dat Felix, die geen budgetapp gebruikt, 20.000 euro spaargeld heeft. Dat geld staat op zijn spaarrekening, hij ziet enkel en alleen dat bedrag. Hij wil een reis naar New York boeken die 5.000 euro kost. Hij rekent uit dat hij dan nog 15.000 euro over heeft. Dat lijkt hem voldoende voor noodgevallen dus: hij boekt de reis.

Aan de andere kant heb je Laura. Laura wil ook een reis van 5.000 euro naar New York boeken. Ze heeft een budgetapp waarin ze haar 20.000 euro spaargeld verdeeld ziet over alle spaardoelen die ze heeft ingegeven. Ze ziet in de app heel duidelijk de omschrijving van het spaardoel met daarnaast het bedrag dat ze al gespaard heeft, het totaalbedrag dat ze wil bereiken, en hoeveel er nog te gaan is. Het ziet er bijvoorbeeld zo uit (sterk vereenvoudigd voorgesteld):

Laura ziet meteen dat ze nog 2.000 euro tekort komt voor New York.
Stel dat ze de reis toch wil boeken omdat de timing nu echt ideaal is, dan zal ze moeten beslissen ten koste waarvan ze dit wil doen. Misschien ontdekt ze dat al haar huishoudelijke apparaten het komende jaar nog onder garantie vallen en dat de 2.000 euro die ze nu al voorzien heeft voor eventuele vervangingen, op korte termijn nog niet nodig zal zijn. Ze kan er dan voor kiezen om die 2.000 euro die bij vervangtoestellen staat te verhuizen naar het spaarpotje van ‘Reis New York’.
Of ze kan naar goedkopere vluchten en hotels zoeken in de hoop de reis voor 3.000 euro te kunnen boeken.
Zo kan ze de reis toch boeken, en na de reis kan ze weer verder sparen om de overige spaarpotjes verder aan te vullen.

Zowel Felix als Laura zullen naar New York kunnen vertrekken maar Laura gaat dit toch met net iets meer financiële gemoedsrust kunnen doen. Want ze heeft een goed zicht op het budget dat ze écht ter beschikking heeft voor reizen. Felix is misschien op het moment van boeken totaal uit het oog verloren dat er nog een paar grote kosten aan zitten te komen waardoor hij achteraf misschien spijt krijgt dat hij zoveel geld aan New York heeft uitgegeven.

Wij verdelen ons geld dus zoals Laura maar dan nog veel uitgebreider. Al onze spaardoelen zijn in detail uitgeschreven en het spaargeld is over al die potjes verdeeld. In sommige potjes zit nog niks, anderen hebben bijna hun doelbedrag bereikt.
Het vraagt wat discipline om inkomsten en uitgaven nauwgezet bij te houden en telkens het overblijvende budget te verdelen over alle spaarpotjes, maar ik doe dat graag. Voor mij is het geen opdracht om zoiets vol te houden.

Door te budgetteren gaan we véél bewuster om met ons geld en zo kunnen er dromen die eerst nog heel ver weg leken, toch mogelijk worden.
Ik weet ook te allen tijde hoeveel geld ik aan iets kan spenderen en dat neemt zoveel denkwerk weg.
Ik koop bijvoorbeeld geen nieuwe kledij meer als er geen geld in mijn potje voor kledij zit. Tenzij ik geld verschuif van het ene naar het andere potje goed wetende wat daar dan het gevolg van is. Als ik die dure jas écht wil kopen, dan kan ik bijvoorbeeld mijn abonnement op de Libelle niet verlengen. Oké dat is dan een keuze die ik maak. Ik maak die keuze dan en kom ook bewust niet aan bijvoorbeeld het spaargeld voor onze droomreis. Dat blijft veilig staan.

Ik kan het echt iedereen aanraden om een budget bij te houden.
Onze YNAB budgetten werden de laatste maanden duchtig heen en weer gesleept. Eerst was er een zelfbouwzwembad dat we niet gepland hadden. En vorige week heb ik een reis geboekt die we niet gepland hadden ….Dus wij hebben wel het één en ander moeten opofferen om wat zaken gedaan te krijgen. Over zwembad & reis vertel ik graag meer in volgende blogposts!

Wie zelf eens met YNAB aan de slag wil gaan kan het een maand gratis uitproberen met mijn ‘refer a friend’ link. Als je daarna betalend lid wordt, krijg ik ook een maand gratis. Voor alle duidelijkheid: ik heb dit blogbericht NIET als reclame voor YNAB geschreven. Het is toevallig de tool die wij gebruiken en waar ik wel heel tevreden over ben 🙂

Enkele jaren later ….

Ik mis de blogwereld. Na enkele jaren overgeschakeld te zijn op Instagram heb ik het daar intussen wel gezien. Niet dat ik er zelf actief veel zaken op post maar ik volg er wel een heel aantal inspirerende mensen. En hoewel ik er echt veel inspiratie heb gevonden is het medium mij toch allemaal wat te vluchtig. Soms zie je een leuk idee passeren maar als je er niet meteen een screenshot van neemt dan vind je het later nooit meer terug. En eerlijk gezegd vind ik tussen al mijn screenshots ook niet veel meer terug. Dus ik kom terug naar de blogwereld, de wereld waar alles via google steeds terug te vinden is. Ik ga op zoek naar die paar andere moedige bloggers die ik weer kan volgen en ik pik mijn blog hier ook weer op. Om opnieuw alles te delen wat ik leuk vind: lezen (ik heb de bib herontdekt), tuinieren (onze tuin is al zoveel veranderd), beleggen (nieuwe interesse), zelfzorg (veel bijgeleerd over ademhalen!), mama zijn (de oudste zoon wordt al 12!!)en nog veel meer. Ik ben deze maand thuis met ouderschapsverlof dus ik heb eindelijk eens TIJD om weer te schrijven. Deze eerste post ga ik echter nog kort houden want ik ben eigenlijk met de lente schoonmaak bezig, ik had gewoon eventjes nood aan pauze want hoe saai is al dat gekuis, maar ik kom snel weer terug. Tot dan!
PS: geef mij al jullie favoriete blogs dan kan ik al een lijstje beginnen aanleggen 🙂

2021 van A tot Z

Een jaar lang schreef ik hier niets. Ik twijfelde of ik mijn blog zou behouden of helemaal deleten maar ik hecht toch teveel waarde aan dit online archief van mijn leven. Het blijft dus nog wel even bestaan en wie weet komt de zin om te schrijven dit jaar wel terug.

Aangezien ik hier al sinds 2015 de gewoonte heb om op het einde van het jaar een samenvatting te maken aan de hand van het alfabet, vond ik dat 2021 niet mocht ontbreken in dit rijtje. Dit was mijn 2021:

A

  • Afkoelingsweek: oftewel alweer thuiswerk combineren met kinderen entertainen
  • Adventskalenders en kaars: om helemaal toe te leven naar de kerstperiode
  • Airbus A 400M: bezocht op de militaire luchthaven
  • Alden Biesen: toffe uitstap, we speelden er ‘het complot’

B

  • Beugel: sinds juni draag ik een beugel! Een traject van 18 maanden.
  • Boeken: ik las er 26 dit jaar
  • Blote voetenpad in de plantentuin van Meise
  • Boerderijklassen voor de jongste zoon
  • Boosterprik: eergisteren opgeroepen via QVAX
  • Breien: ik breide een babydeken voor mijn metekindje
  • Bril: voor de jongste zoon

C

  • Camper: een week met een camper door Denemarken reizen was ons hoogtepunt van het jaar
  • Corona: nog steeds veel te aanwezig
  • Clematis en Cosmea: twee nieuwkomers in de tuin
  • Communie: na 3 keer uitstellen dan toch de 1ste communie gevierd van de oudste zoon

D

  • Dagje terug naar het werk: het bleef bij die ene dag…maar toch fijn dat we het gehad hebben!
  • Denemarken: topvakantie
  • Dino Lights: in Planckendael

E

  • Egeskov Slot: heel toffe uitstap in Denemarken
  • Escape Room: onze communie activiteit was een succes bij de hele familie

F

  • Familiefeesten: het kon weer even en het deed deugd om iedereen terug te zien zonder mondmaskers!

G

  • Graszoden: we legden (zelf) een nieuwe gazon vooraan in de tuin. Een heel verschil!

H

  • Hof van Busleyden: nog zo’n toffe uitstap met de kinderen

I

  • Ijsweek: die ene ijskoude week aan het begin van het jaar (mét sneeuw)

J

  • Jiu-Jitsu: nog steeds de hobby van de zonen
  • Jommeke: veel gelezen door de jongens

K

  • Kinderfeestje: voor de jongste zoon, bij ons thuis (buiten). Zijn eerste feestje voor de de klasgenootjes!
  • Koffie: heel veel soorten koffie uitgetest dit jaar
  • Kasteel van Bouillon: bezocht in de lente

L

  • Laurierbomen: 2 gekocht
  • Legoland en Legohouse: bezocht en fantastisch bevonden
  • Lego bouwen met het hele gezin (Home Alone huis en de Dino’s uit LegoHouse)
  • Leven van een Loser reeks: kinderboeken die we hier allemaal graag lezen
  • Lampur: lichtfestival, een heel toffe avondlijke herfstuitstap
  • Lopen: 61 keer gaan lopen en hiermee mijn doel van 60 behaald

M

  • Magnolia: nog een nieuwe aanwinst voor de tuin
  • Mechelen: dagje shoppen met de oudste zoon, heel gezellig
  • Meter: ik werd meter!
  • Museum M: bezocht met de kinderen

N

  • Naaiprojecten: op de laatste dag van het jaar toch nog genaaid, twee broekjes voor mijn metekindje
  • Nieuwe buren
  • Nieuwe fiets (oudste zoon), tv, gsm, parasol, airfryer,…

O

  • Ontbijt aan huis: een paar keer besteld, het maakte het vele thuis zijn wat feestelijker

P

  • Parrotia Persica: nieuwe boom in onze tuin
  • Pizza gemaakt op onze Weltevree Oven
  • Podcasts ontdekt (ik loop altijd een paar jaar achter)

R

  • Raambezoek: zo gaat dat als je meter wordt in coronatijden
  • Regen: korte samenvatting van onze zomer
  • Rimpels: 37 jaar en de rimpels zijn er
  • Robotstofzuiger met dweilfunctie: gekocht en héél blij mee

S

  • Scoutskamp: 10 dagen was de oudste zoon weg, voor mij de 10 stomste dagen van het jaar
  • Slakkenplaag: niet.te.doen.!!!.
  • Smores: op ons oventje in de tuin
  • Sneeuw in april(!)
  • Sneeuwbal (plant): nog een nieuwe tuin aanwinst
  • Spongebob: jongste zoon is er zot van

T

  • Take Away restaurant eten
  • Tegels: rond het tuinhuis gelegd
  • Tent: een nieuwe gekocht!
  • Terug op restaurant
  • Thuis werken (100% op die ene dag na)
  • Tombeau du Géant: uitstapje in eigen land
  • Tractorstoet: verlicht, door ons dorp
  • Trouwfeest: van mijn zus
  • Tuin: hard in gewerkt maar nog meer in genoten!

U

  • Uitstellen van vanalles en nog wat door corona

V

  • Volleybal: nieuwe hobby van de oudste zoon
  • Verjaardagen: we werden hier 7-9-37 en 39
  • Vaccinaties
  • Viking dorp in Denemarken

W

  • Wandelen: elke dag, ik haalde ruimschoots mijn doel van 50.000 stappen per week
  • Warmtepomp: gekocht voor ons opzetzwembad, zalig! En ook heel erg nodig bij de kwakkelzomer die we gehad hebben
  • Wildpark van Han: 1 van de leukste uitstappen dit jaar

X

  • X: een kruis door de vrijheid die we dachten te krijgen na de vaccinaties

Y

  • Yoga: 204 dagen deed ik aan yoga in 2021. Zoveel deugd van!

Z

  • Zwemmen in ons opzetzwembad in de tuin
  • Zootopia in Denemarken
  • Zonsverduistering (gedeeltelijk)
  • Zwembrevetten behaald door de kinderen

Een heel gelukkig 2022 gewenst!