Behaalde ik mijn doelen van 2020? Wat waren mijn favoriete boeken in 2020? En dit zijn mijn nieuwe doelen voor 2021!

Mijn eerste goede voornemen voor 2021 heb ik hier zonet waargemaakt. Jawel, ik heb eindelijk, na weer veel te lang wachten, de laatste update van WordPress geïnstalleerd. Alles ziet er hier nu ineens anders uit om berichten te typen, ik hoop maar dat dit goedkomt…

Waar ik het vandaag over wil hebben is over mijn persoonlijke doelen. Eerst en vooral over mijn doelen van 2020. Die had ik hier vorig jaar opgelijst nog voor het hele corona circus van start ging. Toen corona zijn intrede deed werd het al snel duidelijk dat een aantal doelen onhaalbaar zouden worden.

Toch heb ik nog vrij veel doelen wél kunnen behalen. Namelijk:

  • Ik ging 60 keer lopen –> hiervan liep ik trouwens 10 keer in december, ik moest en zou dit doel nog op de valreep behalen!
  • Ipv 50 dagen deed ik maar liefst 156 dagen aan yoga. Dat is grotendeels dankzij corona en het woon-werk verkeer dat ik nu uitspaar, ik doe nu yoga net voordat ik begin te werken. Sinds eind augustus doe ik dagelijks yoga. Momenteel ben ik de 30 dagen yoga challenge van Yoga with Adriene aan het volgen.
  • Ik dronk geen druppel alcohol in januari en februari
  • Ik las maar liefst 20 boeken ipv de geplande 15. Mijn favoriete boeken van 2020 – die ik 4 sterren of meer gaf op Goodreads– waren (in willekeurige volgorde):
    • Het leven van Pi (Yann Martel)
    • Pogingen iets van het leven te maken (Hendrik Groen)
    • Zolang er leven is (Hendrik Groen)
    • Lichter dan ik (Dido Michielsen)
    • De meeste mensen deugen (Rutger Bregman)
    • Zondagskind (Judith Visser)
    • Misschien moet je eens met iemand praten (Lori Gottlieb)
    • Alles wat ik niet kan zeggen (Emilie Pine)
    • Het moois dat we delen (Ish Ait Hamou)
    • Becoming (Michelle Obama)
    • Down to Earth (Monty Don)
  • Ik ben over het hele jaar gezien niet aan een gemiddelde van 50.000 stappen per week geraakt maar ik behaalde dit gemiddelde wel in de laatste 19 weken van 2020. Dus ik ben nu wel op de goede weg!
  • Binnen het doel ‘huis afwerken’ kon ik een aantal zaken afstrepen: waskot schilderen, plafond en wandbekleding garage in orde brengen en rolluiken plaatsen op de zolderkamers. De overige punten schuiven door naar 2021.
  • Binnen het doel ‘tuin afwerken‘ hebben we heel veel kunnen afvinken, onder meer de plaatsing van een terras en het aanleggen van enkele nieuwe plantenborders (9 van de 12 taken werden afgewerkt).
  • 2020 was het jaar waarin ik voor het eerst alles in de moestuin zelf heb voorgezaaid!
  • Ik bakte eindelijk eens wafels (en nog veel meer dan alleen maar wafels)

De rest van de doelen werden niet behaald, grotendeels door corona (amper uitstapjes, dates, vakanties, feestjes; veel duurdere boodschappen ipv goedkoper etc…) of omdat ik er gewoon geen tijd voor gemaakt heb (trui breien, fotoboeken maken, bloggen,…)

Ik ben toch tevreden over 2020 wat het behalen van mijn doelen betreft. Wat gedaan is, is toch maar weer gedaan. En het was duidelijk een jaar waarin ik beter voor mijzelf ben beginnen zorgen door meer te bewegen dan ooit tevoren en tijd te maken voor mijn hobby’s.

Voor 2021 heb ik in mijn bullet journal intussen alweer een hele reeks nieuwe doelen opgelijst. Dit jaar zou ik graag (als er weer niets onverwachts tussenkomt):

  • 60 keer gaan lopen
  • 100 dagen yoga doen
  • gemiddeld 50.000 stappen per week zetten
  • maximum op 20 dagen alchohol drinken, liefst nog veel minder
  • 25 boeken lezen
  • De laatste klusjes in huis afwerken zodat ons huis na 12 jaar eindelijk eens klaar is!
  • De rest van onze tuin aanleggen (onder meer betegelen rond tuinhuis, nieuwe gazon aanleggen en nog een paar bomen planten)
  • Een trui breien
  • Een knuffel haken
  • Pyjama’s naaien voor de jongens (of nog eens iets anders, als ik mijn naaimachine maar gebruik)
  • Leren skiën
  • een wandeling van minstens 15 km maken
  • Op reis gaan (al is het in eigen land, als we maar eens even weg zijn)
  • Een geweldig communiefeest (poging 2) organiseren
  • Een kinderfeestje organiseren (X2)
  • Op date gaan met mijn man (hoe lang is dat al geleden ….)
  • Mij laten inenten tegen corona!
  • Eindelijk eens werk maken van die fotoboeken
  • Zwemmen in ons nieuw aangekochte opzetzwembad (mét warmtepomp!!)
  • Een pizza bakken in ons nieuw oventje in de tuin
  • Een verre reis vastleggen voor 2022
  • Mijn tanden laten rechtzetten door een beugeltraject te starten (als ik het aandurf)
  • Een uitgebreid overzicht voor tuinonderhoud maken voor onze tuin: wat moet er wanneer met welke plant gebeuren? (inclusief de moestuinplannen voor 2021)
  • De kinderkamers opnieuw inrichten met meer kastruimte
  • Een paswoordmanager installeren en al mijn paswoorden sterker maken
  • Minstens 1 werkgerelateerde opleiding + minstens 1 opleiding rond persoonlijke groei volgen

Dat zijn ze. Geen tijd voor verveling in 2021!

Tot de volgende X

2020 van A tot Z

Voor het zesde jaar op rij maakte ik in december tijd om terug te blikken op het afgelopen jaar en een persoonlijk jaaroverzicht te maken in de vorm van het alfabet.

Dit was mijn 2020:

A

  • Afhaal restaurant
  • Afrormosia Terras: door de man zelf aangelegd in onze tuin
  • Adventkaars : zo eentje die 24 dagen aftelt, gezellig

B

  • Boerderijklassen: een week voor de eerste lockdown heeft de oudste zoon hier nog net van kunnen genieten
  • Bingel
  • Bouw: elke dag wandelen we naar een bouwwerf verderop om te kijken hoe het met de bouw van het huis van mijn zus staat. Onze jongste zoon wil later werkman worden en vindt dit dus super interessant om op te volgen
  • Brood: wij bakken sinds de eerste lockdown elke dag zelf ons brood (en nu vind ik het brood van de bakker niet meer zo lekker)
  • Bosbranden: in Australië, pijnlijk om te zien
  • Bart Peeters: omdat mijn zus in het zangkoor zong bij zijn Lotto Arena optredens ging ik eens kijken. Toen wist ik nog niet dat dit het enige concert van 2020 zou worden…

C

  • Corona (insert oogrollende smiley)
  • Cinnamon Rolls: zelf gebakken, en o zo lekker
  • Competence Center: ik liet mijn competenties testen om verder te kunnen groeien op het werk
  • Communie: we hadden een outfit gekocht, foto’s laten trekken maar een feest is er nooit gekomen. Volgende poging in mei 2021 …

D

  • Dahlia’s: voor het eerst geplant en véél geniet van gehad. Intussen liggen ze in de kelder, klaar om volgende lente weer in de grond gestopt te worden.

E

  • Eerste leerjaar: de jongste zoon leert lezen en schrijven en dat gaat zo snel vooruit!
  • Elf jaar getrouwd

F

  • Foodbag: meer dan ooit besteld
  • Fietstochten
  • Fruitontbijt

G

  • Gezelschapsspelletjes: Monopoly, Ticket to Ride, Trivial Pursuit, Klask, Bunny Hop, Titanic gezelschapsspel, en nog vele andere
  • Gargellen: de streek in Oostenrijk waar we in juli een heerlijke week naartoe konden ontsnappen
  • Garage: deze kreeg een plafond én wandbekleding maar moet in 2021 nog verder afgewerkt worden
  • Gardeners’ World: een abonnement gekregen met moederdag

H

  • Haag: de buren gaan verhuizen, ze ruimden hun verwilderde tuin op (wat ik een beetje jammer vond) en zo ontstond er plots de kans om een haag op de scheiding te plaatsen, wat we meteen deden.
  • Huwelijk: van mijn zus en haar vriend (alleen voor de wet, hopelijk met een echt feest in 2021)
  • Hakselaar: gekocht en al goed gebruikt want we hebben véél gesnoeid dit jaar.
  • Harry Potter: de oudste zoon & ik (her)lezen samen Harry Potter. Het derde boek is bijna uit.

I

  • Intens: wekenlang met vier personen in een lockdown zitten. Thuis werken, de scholen toe, zelf lesgeven, geen babysit opties, geen uitstapjes, bang zijn voor corona,…. Het was op zijn zachtst gezegd intens.

J

  • Jarig: 6-8-36-38 jaar. Alleen de kinderen hebben hun verjaardag met een familiefeest(je) kunnen vieren, wij moesten het stellen met e-peritieven.
  • Jill Vedder: de vrouw van Eddie. Ik stuurde ze dit jaar een berichtje met een paar vragen en ze schreef terug. Dichter dan dit ga ik nooit bij Eddie Vedder geraken dus ik wil dit onthouden 😉
  • Jiu-Jitsu: de sport van de kinderen, al zijn ze niet zo heel veel kunnen gaan dit jaar. Spijtig.

K

  • Kerstmis in de tuin: het was anders maar niet noodzakelijk slechter (we hadden wel geluk met het weer)
  • Kermis: de dorpskermis viel toevallig net in een periode waarin het even kon, de kinderen superblij natuurlijk!
  • Kamperen: in de tuin

L

  • Lezen: meer dan ooit
  • Lockdown: waar is de tijd dat we vanop afstand naar die gekke Chinezen keken die begin dit jaar in lockdown gingen …
  • Lego
  • Libelle: een abonnement genomen
  • Lopen

M

  • Mocca master: met 2 elke dag van thuis uit werken vroeg om een grotere koffiepot (naast onze nespresso machine)
  • Mondmaskers
  • Massagekussen: gekocht voor mijn rugpijn en ik gebruik dit dagelijks. ZALIG.
  • Mc Donalds: volgens mij de enige keer dat we ‘uit eten’ gingen dit jaar, na de boerderijklassen. Wat een jaar.
  • Muziek: in de eerste lockdown was er de nieuwe plaat van Pearl Jam die ik grijsgedraaid heb. Later dit jaar kwamen de albums Folklore en Evermore van Taylor Swift op mijn radar, wat een heerlijke muziek. Het voelt als een warm dekentje die twee platen, perfect om de tweede lockdown mee door te komen.
  • Moestuin: met heel veel tomaten dit jaar

N

  • Noten: superveel okkernoten dit jaar aan onze boom
  • Noise cancelling hoofdtelefoon: één van de beste en meest gebruikte aankopen van 2020
  • Naaien: bijna niks dit jaar… enkel wat kentekens op een scoutshemd en enkele mondmaskers

O

  • Online Shoppen: alles kochten we online dit jaar. Cadeautjes, kledij, speeltoestellen, planten voor in de tuin, eten, … . Alles.
  • Orthodontist: na 10 jaar twijfelen dan toch een afspraak gemaakt bij de orthodontist om te bekijken of mijn tanden nog recht te zetten zijn. Wordt vervolgd in 2021 …
  • Online opleidingen: veel gebruik van gemaakt net omdat ze nu online doorgingen. Veel makkelijker in te plannen dan ‘offline’ opleidingen.
  • Omgevingsvergunning: aangevraagd en goedgekeurd (voor onze tuinplannen)

P

  • Plantenborders: een stuk of 6 nieuwe plantenborders aangelegd dit jaar. Ik ben al benieuwd om ze volgend jaar voor het eerst echt ten volle tot leven te zien komen …
  • Pasen: met ons 4
  • Pistolets: voor het eerst eens zelf gebakken
  • Puzzelen

Q

  • Quiz: ik neem wekelijks deel aan een lockdown quiz op zaterdagavond met mensen uit de buurt. Leuk tijdverdrijf!
  • Quinoa: eens gezaaid in de tuin dit jaar als experiment. Ik denk wel dat het bij deze ene keer zal blijven.

R

  • Rodelbaan: één van de leukste dingen die we deze zomer deden in Oostenrijk (in Golm).
  • Rosé
  • Rugpijn: elke dag, echt pfft
  • Rattenplaag: ik was het al bijna vergeten maar dit jaar begon met een rattenplaag in onze tuin. Brrr.

S

  • Starlink satellieten: we zagen ze in een treintje voorbijvliegen
  • Sims 4: de oudste zoon en ik zijn ons daar deze kerstvakantie goed mee aan het amuseren
  • Scoutskamp: het kon doorgaan, hoera! Het eerste scoutskamp voor onze oudste zoon was een succes.
  • Speeltoestel: geplaatst in onze tuin, en meteen een heel tuindeel rondom het toestel verder aangelegd met borders en gras en schors.
  • Stress
  • Schaatsen:  de oudste zoon ging voor het eerst schaatsen (met de scouts)
  • Soep
  • Sneeuw in de tuin in februari

T

  • Thuis lesgeven tijdens de lockdown & thuis werken. Ik ben sinds maart niet meer op kantoor geweest.
  • Tandenfee: mocht dit jaar veel komen
  • Trampoline: zou de communie cadeau worden, werd uiteindelijk de corona cadeau om de dagen zonder school mee door te komen
  • Terug naar school X 2 dit jaar
  • Trump: byebye en kom vooral nooit terug
  • Trouwring van de man: kwijt 🙁

U

  • Uitstapjes: heel beperkt dit jaar. Ons Planckendael abonnement hebben we maar 2 keer gebruikt denk ik. De enige andere echte uitstap was een dag naar Bobbejaanland deze zomer, dat was een topdag! En alle uitstappen in Oostenrijk  natuurlijk, dat was ook genieten.

V

  • Verven: veel geverfd dit jaar: onze living, de eetkamer, ons waskot én een lange tuinmuur
  • Verkleden: de verkleedkledij van de kinderen werd dit jaar heel vaak boven gehaald door het vele thuis zijn. Ze konden er ook echt hele dagen in rond lopen.
  • Velux rolluiken geïnstalleerd en tijdens de hittegolf toch echt wel het verschil gevoeld!

W

  • Weltevree: oventje gekocht, dat wou ik al zo lang en nu staat het in onze tuin. Zo blijven we ook in deze koude maanden wat vaker in de tuin hangen.
  • Wandelen: we zijn beu gewandeld maar toch doet dat achteraf altijd deugd!
  • Wafels: mijn nieuwe wafelijzer getest

X

  • Een dik vet kruis door heel wat plannen dit jaar. Gelukkig konden we voor sommige plannen een alternatief uitwerken en dat viel soms onverwachts goed mee!

Y

  • Yoga: ik doe tegenwoordig bijna dagelijks yoga (met behulp van yoga with Adriene) en op zondag volg ik nog steeds yogales, al gaat dat nu via Zoom door. Yoga is echt één van de dingen die ervoor gezorgd heeft dat ik dit corona jaar vrij goed ben doorgekomen.

Z

  • Zoom en Facetime, Whatsapp, Teams, … Soms vervelend maar wat een geluk dat ze bestaan!
  • Zwembad: een opzetbadje in de tuin, weer veel geniet van gehad. In 2021 gaan we misschien voor een groter model …
  • Zwemlessen: véél te weinig zwemlessen voor de kinderen dit jaar waardoor ze nog steeds niet zo goed kunnen zwemmen. Hopelijk kunnen er in 2021 eindelijk nog eens ononderbroken lessenreeksen doorgaan.
  • Zaaien: alles in de moestuin voor het eerst zelf (voor)gezaaid dit jaar!

 

Tot slot wens ik jullie nog een gezond en gelukkig 2021!

20 doelen voor 2020

Vorig jaar schreef ik voor mijzelf een heleboel te bereiken doelen voor 2019 neer in deze blogpost. Ik gaf de blogpost zonet een update zodat je kan zien welke doelen er werden bereikt!

Ook dit jaar heb ik in januari de tijd genomen om na te denken over de doelen die ik in de komende maanden wil bereiken. Ik heb 20 grote doelen vastgelegd en elk doel voor mijzelf nog eens verder uitgewerkt in een aantal stappen zodat het duidelijk is wat er allemaal gedaan moet worden om één bepaald doel te kunnen afvinken. Soms is dat maar één ding, soms is het een hele lijst. Met al die details zal ik jullie niet vervelen maar ik geef wel graag mijn 20 grote doelen mee voor 2020:

  1. 60 keer gaan lopen. Tijd of afstand maakt niet uit.
  2. 50 keer aan yoga doen
  3. 50.000 stappen per week zetten
  4. Een wandeling van minstens 15 km maken
  5. Leren skiën
  6. Geen alcohol drinken in januari en februari
  7. 15 boeken lezen
  8. Ons huis afwerken (véél puntjes af te vinken hier)
  9. De tuin afwerken (ook onder dit doel vallen meer dan 10 to-do’s)
  10. Alles in de moestuin zelf kweken (dus geen plantjes meer kopen maar alles zelf zaaien)
  11. 12 keer op uitstap gaan met het gezin
  12. 5 keer op date gaan met mijn man waarvan 1 weekendje weg
  13. Naast de reeds vastgelegde vakanties (Nederland en Oostenrijk) nog 1 weekendje weg boeken én een reis voor 2021 vastleggen (waarvoor de inspiratie moet komen uit mijn splinternieuwe bucketlist waarvoor ik een aparte pagina heb aangemaakt op deze site)
  14. Foto’s en filmpjes organiseren (ook hier vallen veel todo’s onder zoals een aantal foto albums maken)
  15. Een communiefeest organiseren voor de oudste zoon en een eerste kinderfeestje voor de jongste
  16. Een trui breien
  17. Wafels bakken samen met de kinderen (en dus ook een wafelijzer kopen)
  18. Er is een doel ‘milieu‘ waarbinnen ik onder meer geen plastieken bekertjes meer wil gebruiken op het werk en een aantal keer met de trein wil gaan werken
  19. Minstens 12 keer bloggen
  20. Een maand lang aan een beperkt budget boodschappen doen

We zijn deze maand alvast goed van start gegaan met het doel ‘huis afwerken’. Afgelopen weekend schilderden we ons waskot/bijkeuken en het afwerken van de garage staat in februari op de planning.
Ook de overige doelen heb ik al wat proberen in te plannen in mijn agenda zodat ik ze niet vergeet en er tijdig aan begin.

Maken jullie een lijst met doelen voor het nieuwe jaar? Stuur ze eens door, ik lees ze graag 🙂

 

2019 van A tot Z

Ik deed het in 2015, 2016, 2017 en 2018 en dus kan het ook nu in 2019 niet ontbreken: mijn persoonlijke jaaroverzicht aan de hand van het alfabet.

Dit was mijn 2019:

A

  • Afscheid: een beetje een triestige start van het alfabet maar 2019 eindigde dan ook wat verdrietig met het overlijden van mijn meter (oma) begin december. Ik mis ze enorm maar ik kan gelukkig ook met heel veel warmte en liefde terugblikken op 35 jaren vol mooie herinneringen samen.
  • Apenheul: toffe dierentuin in Nederland die we bezocht hebben op een weekendje weg

B

  • Bureau: ik typ mijn bericht hier aan een splinternieuwe bureau want we hebben dan toch, na 8 jaar in dit huis, onze bureau op een manier kunnen inrichten die eindelijk helemaal goed zit. Weer een ruimte die afgewerkt is!
  • Brussel: onze jongens zagen voor het eerst Manneke Pis
  • Babyspullen: ze zijn allemaal weg, het babytijdperk is hier definitief over & out. Ik heb nog efkes een heel klein beetje getwijfeld (door een baby boom in onze omgeving) maar ik ben er nu opnieuw 100% van overtuigd dat twee kinderen het ideale aantal voor ons is. En dat zal niet meer veranderen.
  • Brood, zelfgebakken, njam
  • Bryson, mijn favoriete schrijver, bracht een nieuw boek uit!
  • Breien: ik brei aan een trui, al drie jaar intussen, maar deze winter werk ik hem af. Echt!
  • Bingo: 1 keer deelgenomen aan een bingo dit jaar en al meteen met twee hoofdprijzen naar huis gegaan. Woehoe!

C

  • Comic Station: bezocht en goed bevonden

D

  • Drie koningen zingen: de eerste keer voor onze – toen nog– zesjarige
  • Derde kleuterklas: het laatste volledige jaar met een kleuter in huis, vanaf september 2020 geen kleuterschool meer!
  • De waanzinnige boomhut: de boekenreeks die onze oudste zoon deed lezen
  • Dag Sinterklaas: een nieuwe versie waar we weer met veel plezier naar gekeken hebben, al was het even wennen

E

  • Eerste leerjaar talentenjacht: de eerste helft van het jaar zat onze oudste zoon nog in het eerste leerjaar en ze organiseerden een heuse talentenjacht waar wij naar mochten komen kijken. Het was de moeite.
  • Eddie Vedder, in Vorst Nationaal, fantastisch optreden en ik zat héél dichtbij 🙂
  • Eetkamer geschilderd: of toch al 1 muur, de rest volgt hopelijk snel. De verf staat klaar, nu de goesting en de tijd nog vinden.

F

  • Free Solo: een documentaire die mij is bijgebleven. Waanzin!
  • Fruitontbijt: zo lekker!
  • Foto album: ik sta al vijf jaar achter met mijn foto albums MAAR ik maakte er wel eentje van onze fantastische reis doorheen de VS van afgelopen zomer

G

  • Griep: twee weken de griep in huis, dat waren niet onze beste weken van 2019
  • Garage: na 8 jaar eindelijk onze garage in gebruik kunnen nemen. Alle rommel die er in stond is weg!
  • Gele streepje: de oudste zoon verdiende zijn eerste gele streepje op zijn witte gordel bij de Ju-Jitsu. Zo fier als een gieter was hij.
  • Grand Canyon: de Grand Canyon zien kan ik eindelijk afstrepen van mijn Bucket List! Deze stond er al op van toen ik een jaar of 15 was.

H

  • Haag: 2019 was een tuin-jaar, we hebben onder meer een nieuwe haag geplant.
  • Hitte: het was weer zweten in de zomer, we kochten zelfs een mobiele airco om het wat draaglijker te maken op de jongens hun zolderkamers
  • Harry Potter: ik las het eerste Harry Potter boek voor aan onze 7-jarige en sindsdien is hij fan! Ik vind het zelf ook leuk om die boeken nog eens te herlezen.
  • House warming: lang uitgesteld en deze zomer is het er dan toch van gekomen. We toonden ons verbouwde huis aan de familie en ik ben ZO blij dat mijn meter het nog heeft kunnen zien …

I

  • IXXI : ik kocht een nieuwe IXXI voor in de living, eentje met bloemen en zo kwamen we alweer een stapje dichter bij een ingericht huis

J

  • Japanse esdoorn: we hebben er eentje in onze tuin gezet dit jaar en wat een prachtig boompje is dat toch, vooral in de herfst met allemaal mooie rode blaadjes.
  • Jubileum: we vierden 10 jaar huwelijk! Ongelooflijk hoeveel er op die 10 jaar gebeurd is eigenlijk …
  • Ju-jitsu: na de oudste zoon zijn nu ook de man en de jongste zoon verknocht aan deze sport
  • Joggen: ik liep wekelijks een korte afstand (5 km) en ga dat proberen vol te houden in 2020. Ik nam ook deel aan drie loopevents onder meer eentje in de Plantentuin van Meise.

K

  • Krentenboom: nog een nieuw boompje dat erbij kwam dit jaar, dit is een exemplaar dat vooral in de lente prachtig is om te zien met heel veel bloesems.
  • Kerstmis: in mijn meter haar huis maar voor het eerst zonder haar

L

  • Langlaufen: eerder een poging tot … het was geen succes maar we deden het wel dit jaar!
  • Lego: heel ons huis ligt vol met Lego. Ik deel een huis met Lego verslaafden.
  • Landal Rabbit Hill: deze Landal bezochten we in de lente en nog een keer in de herfst waar we twee keer een fantastische tijd beleefden. We blijven fan van Bollo!

M

  • Maansverduistering: ik ben er vroeg voor moeten opstaan en het was koud buiten in mijn peignoir maar ik kreeg er wel een prachtige totale maansverduistering voor in de plaats.
  • Muziekles: voor de jongste zoon, gegeven door mijn zus
  • Moestuin: een volledig nieuwe moestuin legden we aan dit jaar en de oogst mocht er zijn!

N

  • Nieuwe…
    • Wandelschoenen die al goed dienst hebben gedaan
    • Fiets, voor de oudste zoon
    • Nichtjes: er kwam een tweeling bij in de familie
    • School: voor de oudste zoon, het is dezelfde school maar in een splinternieuw gebouw
  • Notelaar: voor het eerst de notelaar in onze tuin laten snoeien. Het was een tuinjaar dus deze mag hier zeker een aparte vermelding krijgen. De tuin ziet er hierdoor weer een pak frisser uit!

O

  • Opruimen: ik blijf hier maar gerief wegdoen maar de stroom die binnen komt kan ik nog niet goed genoeg onder controle houden waardoor het telkens een nuloperatie is. Een werkpuntje voor 2020.
  • Optreden met de ju-jitsu
  • Oostenrijk: een reis naar Oostenrijk geboekt voor de zomer van 2020

P

  • Prairieborder: aangelegd in de tuin, of toch al een eerste deel
  • Planckendael: ons abonnement weer veel gebruikt
  • Pairi Daiza: ook nog eens bezocht dit jaar, een park dat steeds mooier lijkt te worden
  • Plopsa: zowel Indoor als De Panne werden bezocht dit jaar. Plopsaland De Panne vind ik zelf echt supertof.

Q

  • Quercus Palustris of de Moeraseik, nog een boompje dat erbij kwam in onze tuin

R

  • Reispas: alle vier een nieuwe reispas aangevraagd dit jaar voor onze USA-reis, hopelijk kunnen we ze nog eens gebruiken in de komende jaren voor ze weer vervallen
  • Red Star Line museum: ongeveer het enige museum dat we dit jaar bezocht hebben, ik vond het een interessant museum maar ik was wel blij dat de jongens er niet bij waren want zij zouden het saai gevonden hebben.
  • Rapport: goede rapporten kwamen ons huis binnen, hopelijk blijft dat nog lang zo, dat is lekker gemakkelijk voor ons!
  • Reclame: 2019 was het jaar waarin ik mij echt enorm begon te ergeren aan bloggers en Instagrammers die constant reclame maken op een manier die ik niet anders kan omschrijven dan hun ziel verkopen (en nog erger, vaak ook de ziel van hun kinderen). In mijn blogbericht hierover was ik nog redelijk mild maar voor 2020 ga ik enkel nog voor echtheid. De reclame mensen vliegen zonder pardon uit mijn leeslijsten.

S

  • Sint in de piste: gezien en goed bevonden
  • Sneeuw: hier en daar een beetje begin dit jaar
  • Sleeën: in de Ardennen, een topdag!
  • Serre: een splinternieuwe serre staat te blinken in onze tuin. Lang gewikt en gewogen want dat kost toch wel wat maar nog geen seconde spijt van gehad. Ik tel al af naar het nieuwe moestuinseizoen!
  • Smurfen, de musical, ook dat was een succes voor onze jongens!
  • Stormwind: woesh deed het en ons speelhuisje lag in stukken uiteen. Dat heeft indruk gemaakt.
  • Switch: ik kan het woord bijna niet meer horen, constant gezeur hier ‘wanneer mogen we nog eens op de Swiiitch?’. Zucht!

T

  • Tante: mijn schoonbroer werd papa en zo werd ik voor het eerst in mijn leven tante
  • Trap: we hebben er een (zelfgemaakte) trap bij aan ons terras.
  • Tweede leerjaar: niet te geloven hoe snel die schooljaren voorbijvliegen

U

  • USA: een droomreis, het volledige reisverslag staat op deze blog in deel 1,2 en 3

V

  • Verbeke Foundation: toffe uitstap, met de kinderen erbij
  • Vloer: een nieuwe, in de garage, door de man gelegd
  • Verjaardagsfeest voor de 7-jarig, mét een springkasteel
  • Verjaardagen: 5, 7, 35 en 37 jaar

W

  • Weekendje weg met de scouts, de eerste keer voor de oudste zoon

X

  • X-mas kaartjes verstuurd met foto’s van onze kinderen

Y

  • Yoga: ik kan niet meer zonder
  • Yosemite: prachtig park, nog eentje dat op mijn bucket list stond

Z

  • Zwembad: weer superveel geniet gehad van het zwembadje in onze tuin
  • Zoo van Antwerpen: ook weer bezocht met ons abonnement
  • Zwemles: het begint eindelijk wat vooruit te gaan met de zwemlessen van onze jongens, de afgelopen weken hebben ze heel veel bijgeleerd

Dit was het. 2019 was een heel mooi jaar. Nu op naar 2020! Ik wens jullie nog een fijne oudejaarsavond en een fantastisch nieuw jaar!