Vaderdag

Ik vertelde hier al even over een tweede naaiprojectje dat ik heb gemaakt en waarvan het idee afkomstig is vanop de website van MiekK.
Daar staat er een uitleg om een knikkerzakje te maken. Toen ik dat zag kwam ik op het idee om een groot knikkerzakje te maken, zodat er in de plaats van knikkers golfballetjes in bewaard kunnen worden. Dit zou dan een perfect vaderdagscadeau zijn voor mijn golfspelende vader!

Ik denk dat het de eerste keer was sinds de lagere school dat ik nog eens iets zelfgemaakt cadeau heb gedaan voor vaderdag. Ik denk ook dat het de eerste keer was, ooit, dat ik het écht leuk vond om iets zelf te maken voor vaderdag. Als kind had ik een hekel aan al dat knutselgedoe. Maar nu met mijn naaimachine is alles anders! 

Ik heb een zwarte stof genomen om het zakje in te maken, omdat mijn vader zijn golfgerief allemaal in het zwart is en ik niets té kleurrijk durfde kiezen omdat hij het zakje dan misschien niet zou durven te gebruiken op het golfterrein. Zwart dus, voor alle zekerheid. Maar de binnenkant is wel in het groen, omdat alleen maar zwart toch wat saai is.

Dit was het resultaat:



Het was een heel tof project om te maken! 

En kijk wat ik dit weekend nog in onze tuin vond:

Veel geluk!
Groetjes,
Sheena





Moestuin update

Onze bakken beginnen er groen uit te zien! 
Rechts bovenaan zie je de net uitgekomen boontjes met daaronder peterselie. Het bosje daarnaast is dille. Verder zie je nog spinazie, tomaat, prei,bonenkruid en bloemkool.

In de tweede bak zie je een hoop rucola rechts onderaan. Daarnaast peterselie en prei. De kleine blaadjes rechtsboven zijn van rode biet.Deze heb ik gisteren uitgedund. Tot slot staat er nog in de linkerbovenhoek courgette. Deze krijgt vier vakken om in te groeien.

In de derde bak vallen de vier kroppen sla het meeste op. Deze zijn klaar om op te eten. Daarnaast staat er rechts onderaan knolselder, daarboven basilicum (maar deze moet vervangen worden want is helemaal verdord). Rechts bovenaan staat er een nieuw meloenplantje (met het blauwe potje errond ter bescherming tegen de wind). In het midden staat er aubergine en daarboven staat er nog ajuin.
Linksonder staan de boontjes (net uitgekomen).



In de vierde bak heb ik gisteren nog twee vakken met boontjes gezaaid. Je ziet ook kleine sprietjes linksbovenaan van de wortel. Verder staat er nog ajuin, spaanse peper, spruiten (rechtsonder) en daarboven nog 1 krop sla (twee werden er al opgegeten door de ritnaald en een derde door onszelf).

In de vijfde bak zie je op de onderste rij selder, sjalot, broccoli. Boven de broccoli staat er nog dragon en paprika. De vier vakken linksboven zijn van de courgette.

In de zesde en laatste bak staat er linksonder witte kool. Daarnaast zijn er vier vakken voor de pompoen (butternut). Bovenaan rechts staat er paprika en links bovenaan heb ik gisteren nog twee vakken boontjes gezaaid.





Ik weet niet of je het kan zien op de foto’s maar tussen al mijn groenten staan er overal stokjes. Dit is om de katten een beetje op afstand te houden want deze gebruiken onze bakken maar al te graag als toilet!
Sinds de stokjes er staan hebben we er geen last meer van.

Nog in de tuin:

Rododendron, zonnebloem en aardbei

We hebben vandaag ook de zoon zijn fietsstoel geïnstalleerd. Zo kunnen we hem straks met zijn splinternieuwe fietshelm meenemen op onze allereerste fietstocht samen. Ik ben benieuwd wat hij ervan zal vinden!


Klaar voor gebruik!
Vele groetjes,
Sheena



Sheena stikt er op los – deel 3

Gisterenavond was er de derde en laatste ‘ik stik er op los’ les. Onze lerares startte de les met een uitleg over het inzetten van een blinde rits.

Op vijf minuten stond haar rits er in. Het zag er gemakkelijk uit.

Anderhalf uur later stond de rits er bij ons ook in. Het was toch niet zo gemakkelijk als het op het eerste zicht leek. Gewoon al iets recht afspelden is al moeilijk voor een beginner. Maar vooral ook het zoeken naar ‘moet ik die rits nu zo houden? Of toch zo ? Of wacht neen we moeten ze denk ik omdraaien? Ah neen nu zit ze verkeerd. Of neenee het klopt toch! Mevrouw? Kan je eens komen kijken??’

Ikzelf had mijn rits niet helemaal gestikt zoals het moest. We moesten op de plooi stikken die we hadden gestreken, maar om de een of andere onbekende reden eindigde ik twee centimeter naast de plooi . Ik had het nochtans mooi afgespeld op voorhand. Maar het was niet zo erg, ik had op die manier blijkbaar mijn rok nog iets smaller gemaakt en toen ik hem paste zat hij perfect! Dus mijn foutje kwam weer goed uit.

Na de rits was het tijd voor ‘het beleg’. Wat ik een hele vreemde naam vind voor iets wat niets met boterhammen te maken heeft. Het ziet er zo uit:

Eerst knippen en dan stikken. Dat ging vlot! Of toch bijna, eerst had ik even de verkeerde kant aan elkaar gestikt maar dat was snel weer opgelost.
Weeral typisch iets voor mij : de lerares die 5 keer zegt: ‘zie dat je het langs de RECHTERkant aan elkaar stikt’. Ik die dat klaar en duidelijk hoor en dan toch.. de linkerkant stikt. Achja, het was al laat, laten we het daar op steken.
Van zodra mijn klein foutje was opgelost ging het supervlot en ben ik naar huis vertrokken met een rok die bijna volledig afgewerkt was.
Ik moet nu thuis enkel nog de zoom stikken. Dat ga ik vanavond eens doen. En kijk de zomer is ondertussen gestart dus ik zal mijn werkje meteen kunnen dragen. Ik ben er fier op! 
Groetjes,
Sheena