Sinds juni vorig jaar rij ik rond in een plug-in hybride wagen. Er ging heel wat opzoek- en denkwerk vooraf aan de keuze voor een plug-in hybride maar ik ben er uiteindelijk héél erg blij mee en dit is waarom:

  • Een hybride wagen is in mijn ogen een betere keuze dan een benzine- of dieselwagen omwille van de vuile uitlaatgassen bij deze twee laatste types en het is momenteel (voor mij) ook nog een betere keuze dan een puur elektrische wagen omdat de meeste elektrische wagens niet bijzonder veel kilometers kunnen rijden na één oplaadbeurt. Dus voor mensen zoals ik die toch heel wat kilometers woon-werk verkeer moeten afleggen (en veel in de file staan) is puur elektrisch rijden nog niet de beste optie. Tesla was vorig jaar het enige merk met elektrische wagens die wel genoeg kilometers konden afleggen maar Tesla viel helaas buiten budget … Hybride (een combinatie van elektrisch + benzine) was in mijn ogen de perfecte tussenoplossing.
  • Ik koos voor een plug-in systeem, een hybride wagen mét stekker dus. Zo kan ik de wagen ook in stilstand opladen. Ik kan tijdens elke rit er ook zelf voor kiezen of ik puur elektrisch, enkel op benzine of op een mix van beiden wil rijden. Bovendien kan ik ook opladen terwijl ik rijd.
  • Een hybride wagen heeft altijd een automatische versnellingsbak. Ik hoef dus niet meer zelf te schakelen, wat een luxe! Echt, ik wil niets anders meer.
  • Wanneer ik mijn wagen start dan hoor je niets. Elektrisch rijden = stil rijden. Zalig! Het voelt ook veel aangenamer en minder schokkerig dan met benzine rijden. De auto maakt gelukkig nog wel nét genoeg geluid om omstanders te waarschuwen dat ik eraan kom (al durven vogels op de baan soms wel héél lang blijven zitten en bellende voetgangers zien mij ook niet altijd even snel aankomen … gelukkig nog niets mee voorgehad)
  • Ik heb een app op mijn GSM waarmee ik alles van mijn auto kan zien en regelen. Ik kan mijn auto sluiten met mijn app. Ik kan zien wanneer hij opgeladen is of hoe lang hij nog moet opladen. Ik kan opzoeken waar ik mijn auto ook al weer geparkeerd heb, hoe ver ik gereden heb, hoeveel ik verbruikt heb of wanneer ik in onderhoud moet. En de allerbeste functie: ik kan van op afstand mijn auto op een aangename binnentemperatuur laten komen. ZALIG! In de praktijk gaat dat dan bijvoorbeeld zo: ik zit aan mijn ontbijt en zie dat het buiten gevroren heeft. Ik open mijn app, druk op ‘klimatiseren’ en wanneer ik twintig minuten later in mijn wagen stap dan is het er al lekker warm en zijn al mijn ruiten ontdooid. En dit zonder dat ik daarvoor een vuile stinkende motor heb moeten laten draaien … gewoon allemaal dankzij mijn batterij!
  • Ik vlieg vooruit aan elk rood licht met mijn elektrische superkrachten, altijd fijn om zo één of andere johnny die eens stoer dacht te doen ver achter mij te laten 😉
  • kleine afstanden (tot 30 km) kan ik puur elektrisch rijden. Geen vieze uitlaatgassen meer. Als iedereen nu eens elektrisch zou rijden dan kan ik eindelijk eens de vensters van ons huis aan de straatkant openzetten zonder vergast te worden! (en ja ik weet het, batterijen zijn helaas ook niet al te best voor de natuur maar het zou in mijn omgeving toch wel een énorm verschil maken om alvast geen uitlaatgassen meer te hebben)
  • elektriciteit is iets goedkoper dan benzine dus het spaart ook wel wat geld uit. Hopelijk kunnen we in de toekomst zonnepanelen plaatsen dan is de cirkel helemaal rond.
  • Parkeerplaatsen met een laadpaal zijn vaak de beste plaatsen. Ik ben één van de weinigen die op het werk altijd probleemloos naast de ingang kan parkeren (al is dat dan weer minder goed nieuws voor mijn stappendoel dat ik dagelijks wil halen)
  • Wel weer goed voor mijn stappendoel is dat ik na het opladen van mijn wagen op het werk mijn auto op de gewone parking moet gaan zetten. Die staat tegen dan zo overvol dat ik een kleine wandeling moet maken om van aan mijn parkeerplaats weer op het werk te geraken. Ik vind dat eigenlijk zo slecht nog niet, een verplichte wandeling onder de middagpauze. Het is maar hoe je het bekijkt hè 🙂
  • Thuis opladen duurt 3u en 15 minuten, op het werk aan de snellere laadpaal gaat het op +/- 2u tijd. Dat is niet niks maar het stoort ook niet, ik steek de wagen thuis ’s avonds in en op het werk ben ik ook langer dan 2u aanwezig dus dat opladen heeft eigenlijk nog nooit voor problemen gezorgd. Als ik dan toch eens niet kan laden dan is er nog altijd benzine …
    Ik moet wel toegeven dat ’s ochtends in de gietende regen de stekker gaan insteken op de parking van het werk niet altijd even leuk is, en daarna de natte vuile draad weer in de wagen leggen ook niet zo. Maar ach, als het dat maar is …
  • Aan een zo laag mogelijk verbruik rijden is een leuk spelletje geworden voor onderweg. Aangezien mijn woon-werk verkeer langer is dan 30km kan ik niet anders dan zowel elektrisch als op benzine rijden op dat traject. Nu heb ik al gemerkt dat er heel veel verschillende combinaties mogelijk zijn qua afwisseling tussen benzine en elektriciteit. Verschillende combinaties die telkens voor een ander totaalverbruik zorgen. Ik merk wel dat het nu in de wintermaanden iets moeilijker is om een goed verbruik te halen, de batterij lijkt iets sneller plat te gaan. Mijn verbruik schommelt altijd tussen 0 l/100 km en 5 l/100km.

Zo’n hybride wagen is meestal duurder dan een gewone wagen maar zoals je misschien al wel begrepen hebt vind ik het zijn geld toch zeker waard. Ik hoop dat ik niet meer terug moet naar puur benzine/diesel en dat ik bij een volgende wagen binnen enkele jaren zelfs kan doorstromen naar puur elektrisch (die tegen dan hopelijk heel wat extra kilometers aankunnen).

Voor wie dus nog twijfelt … ga gewoon voor die hybride wagen 😉

40 dagen bloggen: 30/40
Skipdagen : 4/6