Moestuinupdate

Het gaat goed met de moestuin. Tijd voor een update!

De eerste vakken uit onze vierkante moestuin zijn alweer leeg: alle bloemkolen zijn opgegeten (en ze waren heel lekker).
Ook onze broccoli heeft gesmaakt, net als de rucola en de spinazie.

We hebben al heel veel gerechten met courgette gemaakt aangezien we er daarvan tegenwoordig meerdere per dag oogsten (de vriezer steekt ook al vol).

Zoonlief heeft vandaag onze eerste bonenoogst gegeten.
Onze aardbeitjes hebben al gesmaakt en we hebben in onze tuin ook nog frambozen ontdekt (naast ons eigen zelfgekocht plantje) en die zijn ook heel lekker.

Ook van de rode biet hebben we al goed gegeten. Het was één van onze succesnummers op onze laatste BBQ.

Vandaag keek ik naar de wortelen en ik dacht ‘hoe groot zouden die nu al zijn’? Dus ik trok er ééntje uit en was heel tevreden met het resultaat. Een mooi worteltje dat zoonlief morgenmiddag mag opeten.

Twee plantjes werken niet mee:
* De gele paprika: daar komen steeds bloemen op maar geen vrucht
* De aubergine: idem
Hopelijk komt dit nog goed. Onze peperplant leek ook eerst niet goed te komen maar tot mijn grote vreugde ontdekte ik daar deze week toch een eerste pepertje aan.
De rode paprika doet het wel heel goed. De eerste paprika’s hangen er al aan, we wachten enkel nog op de rode kleur.

Onze zonnebloemen worden gigantisch groot, maar nog steeds geen bloem te zien.
Onze bloemenweide staat eindelijk helemaal in bloei en fleurt de tuin op.

Onze plant met kerstomaatjes draagt zoveel tomaatjes dat hij (samen met onze ‘steunstok’) bijna omvalt.

Ons meloentje doet het ook heel goed. De plant is deze week heel hard gegroeid zodat we hem zelfs al hebben moeten inkorten (je moet hem afknippen na vier vertakkingen om de meloenen de kans te geven om groot genoeg te worden) ,en de eerste bloemen staan open.

Ook onze najaarsgroenten doen het goed: de pompoenplant wordt elke dag een beetje groter en de eerste spruiten beginnen zich te vormen.

En dan nu, de foto’s:

collage-allerleifoto-25281-2529collage-bloemenweicollage-boontjescollage-meloencollage-kerstomaatcollage-najaarcollage-paprikacollage-rode-bietcollage-zonnebloem-etc

 

Hier las ik net nog dat in de tuin werken je blijer én slimmer maakt. Het is maar dat je het weet!

Vele groetjes,

Sheena

Uitgeput!

Als je ooit eens zou denken ‘zou ik onze trap eens schilderen?’
Wel lees dan eerst dit en denk er dan nog eens goed over na (hopelijk denk ik er binnen X aantal jaar ook aan wanneer ik dit geweldige idee nog eens krijg).

Want een trap schilderen daar kruipt tijd in. Veel tijd. Toch als je zo’n grote trap hebt als de onze.
Gisteren heb ik 12 uur geschilderd aan de eerste laklaak. TWAALF uur.
Vandaag ben ik 3 uur bezig geweest met alles weer op te schuren en stofvrij te maken en daarna heb ik nog eens 9 uur geschilderd aan de tweede laklaag.
Bovendien is het ondertussen duidelijk geworden dat twee laklagen nog niet genoeg zijn dus morgen mag ik weer opschuren, kuisen én lakken. En dan maar hopen dat er geen vierde laag meer nodig is.
Ik ga ZO BLIJ zijn wanneer die trap klaar is!

En vergeet niet dat ik dus al eens geschuurd + primer zetten + terug geschuurd heb de vorige dagen.
En vergeet ook niet dat ik alles in dezelfde kleur verf (wit), je kan het jezelf nog moeilijker maken, en er dus nog langer over doen, door met verschillende kleurtjes te werken.

Dus, denk er nog maar eens goed over na en vraag misschien toch eens een offerte op bij een schildersbedrijf.

Al weet ik eigenlijk nu al dat ik, eens de trap eindelijk klaar zal zijn, heel blij zal zijn dat ik het toch zelf gedaan heb!


Na mijn twaalf uur schilderen gisteren, zat ik ’s avonds ‘vast’ beneden omdat de verf nog twee uur moest drogen alvorens ik mij naar mijn bed kon begeven. Perfect genoeg tijd voor een nieuw naaiprojectje: een ritstasje waar ik een cadeautje ga insteken voor mijn jarige zus.

Ik ging nog eens wat inspiratie halen op de blog van Miekk. Ik paste enkel de afmetingen wat aan omdat ik een langere rits had.
De stofjes die ik gebruikt heb zijn van Petit Pan en Ikea.
De foto’s zijn wazig en de kleuren onduidelijk, want het was al laat:

Ik hoop dat ze het mooi zal vinden …

Tot slot wil ik nog eindigen met een tip die nog bij mijn vorig berichtje hoorde over de stofjes uit Amerika.
De meesten onder jullie weten dit al, maar voor diegene die het nog niet weten kan het van pas komen: wanneer je zelf eens stofjes wilt bestellen in een ander land, maar je vindt dat omrekenen van die dollars, yard en inches zo vervelend… laat Google dit dan voor jou doen.
Wil je bijvoorbeeld weten wat ‘8 yard stof voor 55 dollar’ wil zeggen?
Typ dan in de google zoekbalk ’55 dollar per 8 yard in euro per meter’ en hupla Google rekent dat meteen voor je uit. Handig hé!

Geniet nog van jullie zonnige weekend en tot later… dan kom ik nog eens met een moestuinupdate want er is weer veel tot leven gekomen in den hof!

Sheena


Stofjes uit Amerika

Vandaag was een topdag!
Eerst gingen we naar Planckendael (supertof, warm, zoontje die het heel plezant vond), 
daarna werkte ik verder aan de trap (drie uur lang alles weer opschuren en daarna alles weer stofvrij maken). Ok, dat van die trap was niet echt leuk, behalve dan dat ik nu heel blij ben dat ik weer een stapje dichter bij het eindresultaat ben gekomen!

En tot slot … , en dit was misschien nog het leukste van alles,…belde er iemand aan de deur die mijn stofjes uit Amerika bij zich had. Jippie!
Ik moest wel 50 euro invoerrechten betalen. Dat was wat minder, maar daar was ik al op voorzien. Uiteindelijk komt mijn bestelling nog altijd veel voordeliger uit (volgens mijn berekening), straks meer hierover. Eerst wil ik jullie laten zien wat er in mijn pakketje zat:

een cadeautje voor mijzelf
alles mooi ingepakt

Hier zijn ze dan:


Hieronder wat bestelcijfers voor de geïnteresseerden:

Ik bestelde 2 yard (1,8 meter) van elk stofje, bij de Fatquartershop. Alle stofjes zijn van Michael Miller en allen stonden in promotie aan 6,45 dollar per yard, oftewel 4,9 euro per 0,9 meter.
Ik plaatste de bestelling op zaterdag, en vandaag (donderdag) werd het al geleverd!
Ik betaalde veel vervoerskosten (84 dollar) en ook nog 50 euro invoerrechten.
Dus in totaal betaalde ik voor 20,1 meter stof 222 euro ofwel 11 euro per meter.

Die Michael Miller stofjes betaal je hier al snel 16 euro per meter dus je zou kunnen besluiten dat ik (16*20,1)-222 = 100 euro heb bespaard!
Ik ben dus zeer tevreden met hoe mijn bestelling is afgelopen en ga dit in de toekomst zeker nog eens herhalen.

Begrijp me niet verkeerd, ik zal zéker ook blijven shoppen op onze eigen fijne Belgische en Nederlandse online stoffenshops. Daar blijf ik het meeste vertrouwen in hebben en heb je vaak geen vervoerskosten. Ook geen slapeloze nachten over invoerrechten.
Maar de keuze is daar vaak beperkt en als je je eens helemaal wil laten gaan kan zo’n Amerikaanse site wel eens plezant zijn (enorm veel keuze daar)!
En als je veel stof nodig hebt is elke korting meegenomen.

Ik denk trouwens dat het nog een pak voordeliger zou kunnen als je die transportkosten nog zou kunnen elimineren (via andere shops), maar dat is dan voor een volgende keer om dit verder uit te zoeken.

Ik heb nu even meer dan genoeg stof om enkele weken, zeg maar maanden mee verder te kunnen. Ik zal wel moeten want het geld is op na deze bestelling!

Toch ongelooflijk hoe blij je kan worden van lapjes stof .. Geweldig!

Waar kopen jullie trouwens stofjes online?

Groetjes,
Sheena

Schilderwerken

Wij hebben een huis met twee verdiepingen, met een trap tot helemaal boven. Die trap zag er bij de aankoop van het huis, vier jaar geleden, zo uit: leuning in het bruin geschilderd, beige pijlers en op de treden lag een groenig tapijtje.

Dat was niet geheel volgens onze smaak ,dus tijdens onze verbouwingen vloog dat tapijtje er uit en schuurden we de hele trap op, om deze zo snel mogelijk te kunnen overschilderen. Omdat onze verhuisdeadline steeds dichter bij kwam en we nog enorm veel werk hadden, schakelden we zelfs familieleden in om ons te helpen. Zo heeft een tante van mij alle lijm- en verfresten van de treden verwijderd. Een hele klus!

Jammer genoeg haalde de verhuisdeadline ons te snel in en zijn we verhuisd met een trap die zo goed als schildersklaar was, maar… . Tja toen begon het: we moesten eerst nog 1000 andere dingen in orde brengen (deur zetten in het keldergat, lampen omhoog hangen, binnendeuren plaatsen,….). En daarna volgde er een zwangerschap en een bevalling en dan nog dakwerken, een verbouwing van de zolder … En zodus leefden wij vele maanden met een onafgewerkte trap.

Tot gisteren. Toen dacht ik: ik begin er gewoon aan. Ik schuurde vier uur onafgebroken heel de trap op (en dacht bij mijzelf: ‘zo nen bungalow, dat moet toch iets gemakkelijks zijn!’). Daarna spendeerde ik nog enkele uren met mijn verfborstel en bracht ik de grondlaag aan. 



Nu moet ik weer schuren (dat zal voor morgen zijn), dan een eerste laklaag, terug schuren, en tot slot nog een tweede laklaag.
Nog heel veel werk dus! 

Terwijl ik vanochtend aan het schilderen was ging ineens de bel. Het was de postbode met een pakketje voor mij! Mijn stofjes die ik besteld had bij Bora (tricotstof) om het ZsaZsa kleedje nog eens mee te proberen maken. 


Het blauwe stofje is voor mijn eerste poging tricotnaaien. Het donkerblauwe stofje met bloemen is voor mijn definitieve poging om het ZsaZsa jurkje te maken en het krokodillenstofje .. daar ga ik proberen iets voor ons zoontje mee te maken.

Ik wacht ook nog vol spanning op een bestelling uit Amerika. Want jawel.. in mijn vorige post vertelde ik reeds dat ik bijna stof besteld had in Amerika maar het dan toch geannuleerd heb. Wel, ik had daar zoveel spijt van, dat ik mijn rekenmachine erbij heb genomen, uitgerekend heb hoeveel mij alles zou kosten in het slechtste geval (btw, douanekosten, administratiekosten,…) en dan toch besloten heb om de sprong te wagen. Later meer hierover!

Door het trapschilderen heb ik nog geen nieuw naaiprojectje kunnen starten, al kan ik niet wachten om aan mijn jurk te beginnen en moet ik ook nog een klein cadeautje maken tegen zondag. Ik heb al een ideetje…

Tot later!

Sheena