Wat bracht de postbode deze week allemaal?


Veel!

Eerst werd er een Soft Cactus stofje geleverd:


Hiermee ga ik een hemdje maken voor zoonlief. Ik twijfelde tussen twee patronen (Gingerbread van Homemade mini couture en Theo van Zonen09), maar aangezien het Theo patroon al van heel kleine maten begint en zoonlief nog niet zo groot is, is de keuze op Theo gevallen. Ik ben benieuwd of het mij zal lukken, een eerste hemdje.

Een dag later bracht de postcode een nieuw speelgoed voor mijzelf (zomaar, omdat ik het waard ben …. ahum):




Deze kocht ik omdat ik een nieuw goed voornemen heb, namelijk: deftige foto’s nemen ipv alleen maar gsm foto’s. Zodat ik mooie foto-albums kan maken van zoonlief en ik ook mijn blog wat kan opwaarderen met iets betere foto’s. 
Manlief had hier eigenlijk ook al wel een zeer degelijke spiegelreflexcamera in huis die mij waarschijnlijk nog véél mooiere foto’s zou kunnen opleveren maar ik heb er geen flauw idee van hoe dat ding werkt. Ik ben zo iemand die op ‘automatisch’ al deftige foto’s wil kunnen nemen. Ik ken niets van al die ISO waarden en sluitertijden enzovoort. Dé reden waarom ik dit toestel gekocht heb is trouwens het feit dat er WIFI op voorzien is. Zo hoef ik niet meer naar mijn USB kabeltje te zoeken om foto’s over te zetten maar gaat dit allemaal via draadloos netwerk. Superhandig!

En dan moest die arme postbode nog eens langskomen deze week, met dit prachtige exemplaar:

Mijn eerste indruk van dit boek: WAUW! Eentje waar ik véél in ga lezen. Ik heb het nu ook meegenomen op vakantie zodat ik er meteen ik kan beginnen.
We zitten hier trouwens goed, in ons vakantiehuisje:

Maar daarover later meer ….


Groetjes,

Sheena

Het voorbije weekend

was TOP!
Het eerste ’tuinweekend’ van het jaar.. en deugd dat dat deed!

Zaterdagochtend stonden we vroeg op en reden we naar Halle, naar Ecoflora, een tuincentrum waar ik al veel goeds over had gehoord en amai we hebben er ons hartje kunnen ophalen. Zelfs zoonlief was dolenthousiast. We deden er de eerste aankopen voor de tuin: een paar nieuwe kruiden (tijm, rozemarijn, munt), enkele aardbeienplantjes (Mara des bois) ,heel wat zaad (pastinaak, courgette, rode biet, een bloemenweide, schorseneren, …) en een paar zakken bodemverbeteraar.

Ecoflora en een deel van onze buit

Thuis gingen we meteen aan de slag: onze vierkante moestuinbakken kregen een laag bodemverbeteraar en de eerste groenten werden gezaaid en geplant: wortel, ajuin, sjalot, pastinaak, peterselie en rode biet kunnen alvast beginnen groeien. De rest volgt in de komende weken.

Dit jaar gaan we ook het ‘patatten in zakken’ experiment een tweede kans geven. Er staan alweer twee zakken op ons terras klaar. Hopelijk lukt het nu beter dan vorig jaar.

Manlief en ik zijn er ondertussen ook 100% van overtuigd dat we kippen gaan houden in onze tuin. En als ik een idee heb dan wil ik dat altijd zo snel mogelijk uitvoeren. Zaterdagnamiddag reden we dan ook naar de Makro drive in alwaar we een kastanjehouten hek zagen liggen dat ons perfect leek als kippenafsluiting in onze tuin. Vol enthousiasme rekenden we uit hoeveel palen we nodig hadden, hoeveel meter omheining, ook een poortje mocht niet ontbreken … om dan uiteindelijk tot de vaststelling te komen dat al dat gerief helemaal niet in onze auto paste 🙁 .
Teleurgesteld reden we dan maar zonder omheining weer naar huis.
Volgend weekend gaan we nog eens terug, mét aanhangwagen, en komen we zo hopelijk weer een stapje dichter bij onze nieuwe ‘droom’! Het mag vooruit gaan ten huize Sheena!

Vele groetjes,

Sheena

Moestuinplannen

Met mijn moestuinboeken bij de hand ( en ongeduldig wachtend op het moestuinboek van madame zsazsa ) ben ik met de planning van ons moestuinseizoen 2014 gestart. Nu nog op papier, volgend weekend is het voor echt! De ajuinen, sjalotten en aardappelen liggen al klaar. Eindelijk lente *danst rond van geluk* 🙂 

Patatten in zakken experiment: het resultaat

In april vulde ik drie zakken met telkens drie aardappelen in de hoop dat ik enkele maanden later drie zakken boordevol aardappelen zou verkrijgen.

In het begin ging alles goed: alles groeide. Ik vulde de zakken regelmatig bij met potgrond tot de zak helemaal gevuld was.
Maar daar liep het al fout voor twee van mijn drie zakken. Misschien heb ik daar te snel weer potgrond toegevoegd? Misschien kwam het door het koude voorjaar? Of door een ziekte? Of misschien heb ik gewoon pech gehad, maar in twee van de drie zakken zijn de plantjes verdwenen en was er vanaf een bepaald moment geen teken van leven meer te zien.

Alle hoop was dus gevestigd op onze laatste zak. De zak met de bintjes (ik had drie verschillende soorten geplant).

Gisteren besloot ik de zak te openen. De plant hing al een tijdje helemaal slap naar beneden, dus ik dacht dat het wel tijd was om te oogsten.

Ik vrees alleen dat ik toch nog té vroeg geoogst hebt, want de patatjes die ik uit de zak gehaald heb waren nog heel klein.
En het waren er bovendien niet veel.

Ik denk dat ik dus kan besluiten dat het experiment niet geslaagd is.
Aardappelen kweken wil ik zéker nog eens proberen, maar volgende keer toch maar in de volle grond.

De oogst (hele kleine patatjes)

Groetjes,
Sheena