Moestuinupdate

Het gaat goed met de moestuin. Tijd voor een update!

De eerste vakken uit onze vierkante moestuin zijn alweer leeg: alle bloemkolen zijn opgegeten (en ze waren heel lekker).
Ook onze broccoli heeft gesmaakt, net als de rucola en de spinazie.

We hebben al heel veel gerechten met courgette gemaakt aangezien we er daarvan tegenwoordig meerdere per dag oogsten (de vriezer steekt ook al vol).

Zoonlief heeft vandaag onze eerste bonenoogst gegeten.
Onze aardbeitjes hebben al gesmaakt en we hebben in onze tuin ook nog frambozen ontdekt (naast ons eigen zelfgekocht plantje) en die zijn ook heel lekker.

Ook van de rode biet hebben we al goed gegeten. Het was één van onze succesnummers op onze laatste BBQ.

Vandaag keek ik naar de wortelen en ik dacht ‘hoe groot zouden die nu al zijn’? Dus ik trok er ééntje uit en was heel tevreden met het resultaat. Een mooi worteltje dat zoonlief morgenmiddag mag opeten.

Twee plantjes werken niet mee:
* De gele paprika: daar komen steeds bloemen op maar geen vrucht
* De aubergine: idem
Hopelijk komt dit nog goed. Onze peperplant leek ook eerst niet goed te komen maar tot mijn grote vreugde ontdekte ik daar deze week toch een eerste pepertje aan.
De rode paprika doet het wel heel goed. De eerste paprika’s hangen er al aan, we wachten enkel nog op de rode kleur.

Onze zonnebloemen worden gigantisch groot, maar nog steeds geen bloem te zien.
Onze bloemenweide staat eindelijk helemaal in bloei en fleurt de tuin op.

Onze plant met kerstomaatjes draagt zoveel tomaatjes dat hij (samen met onze ‘steunstok’) bijna omvalt.

Ons meloentje doet het ook heel goed. De plant is deze week heel hard gegroeid zodat we hem zelfs al hebben moeten inkorten (je moet hem afknippen na vier vertakkingen om de meloenen de kans te geven om groot genoeg te worden) ,en de eerste bloemen staan open.

Ook onze najaarsgroenten doen het goed: de pompoenplant wordt elke dag een beetje groter en de eerste spruiten beginnen zich te vormen.

En dan nu, de foto’s:

collage-allerleifoto-25281-2529collage-bloemenweicollage-boontjescollage-meloencollage-kerstomaatcollage-najaarcollage-paprikacollage-rode-bietcollage-zonnebloem-etc

 

Hier las ik net nog dat in de tuin werken je blijer én slimmer maakt. Het is maar dat je het weet!

Vele groetjes,

Sheena

GSM foto’s

Ik vertelde hier al eens eerder dat al mijn foto’s van op dit blog afkomstig zijn van op mijn gsm. Ik ben altijd wel een beetje jaloers op mijn collega-bloggers die prachtige foto’s maken  (met een écht fototoestel) om hun blog mee op te vrolijken en wiens blog er zo veel beter uit ziet dan de mijne omdat zij wél de moeite nemen. Maar ik ben gewoon … lui. Op dat vlak dan toch.

Maar in deze post mag dat voor één keer, want deze post gaat over mijn gsm-foto’s. Want ik trek er zo veel. Heel veel. Ik was er net eens door aan het bladeren en naast de 100-en foto’s van mijn zoontje trek ik blijkbaar vooral eten.

Hieronder een greep uit mijn foto-album op de gsm:


Wat is dat voor iets?? denk je nu misschien. Wel dat is een foto die ik gisteren getrokken heb tijdens het concert van Muse op Werchter. Het was mijn poging om één van de vele showelementen uit het fantastische optreden vast te leggen op foto. Dik mislukt dus (het is een grote ballon in de vorm van een gloeilamp die voorbij het podium vloog boven het publiek en waar er een acrobate uit kwam. Jaja straffe show was het). Toch een mooie herinnering, dus hij blijft op de gsm staan.


Dit hierboven dat is onze spinazie uit de tuin. Waarom heb ik deze foto getrokken? Wel omdat we die spinazie ondertussen hebben opgegeten en ik toch nog een herinnering wou aan alvast één geslaagde groente uit de moestuin.
Als je wil weten wat we ermee gemaakt hebben: dit!

Dit hierboven is ook een ‘moestuin-herinnering’ foto want hier zie je onze rucola, basilicum, munt en bladpeterselie in verwerkt. Het recept kwam uit de Libelle Lekker, één van mijn favoriete boekjes. Het was lekker!


Hier één van mijn tuinlaarzen die plots gevuld was. Rarara wie had dat gedaan!?

De chips waar ik probeer van af te kicken…. Moeilijk!

Om af te sluiten nog een foto van een paar weken geleden waarin we nog volop aan het werken waren om voor ons zoontje een kamer te maken. Ondertussen slaapt hij al in die kamer en hij is verzot op het behang. Elke avond wuiven wij ‘dada’ naar de beestjes op de muur alvorens hij gaat slapen. Zo schattig!

Groetjes,

Sheena

Moestuin update

Onze bakken beginnen er groen uit te zien! 
Rechts bovenaan zie je de net uitgekomen boontjes met daaronder peterselie. Het bosje daarnaast is dille. Verder zie je nog spinazie, tomaat, prei,bonenkruid en bloemkool.

In de tweede bak zie je een hoop rucola rechts onderaan. Daarnaast peterselie en prei. De kleine blaadjes rechtsboven zijn van rode biet.Deze heb ik gisteren uitgedund. Tot slot staat er nog in de linkerbovenhoek courgette. Deze krijgt vier vakken om in te groeien.

In de derde bak vallen de vier kroppen sla het meeste op. Deze zijn klaar om op te eten. Daarnaast staat er rechts onderaan knolselder, daarboven basilicum (maar deze moet vervangen worden want is helemaal verdord). Rechts bovenaan staat er een nieuw meloenplantje (met het blauwe potje errond ter bescherming tegen de wind). In het midden staat er aubergine en daarboven staat er nog ajuin.
Linksonder staan de boontjes (net uitgekomen).



In de vierde bak heb ik gisteren nog twee vakken met boontjes gezaaid. Je ziet ook kleine sprietjes linksbovenaan van de wortel. Verder staat er nog ajuin, spaanse peper, spruiten (rechtsonder) en daarboven nog 1 krop sla (twee werden er al opgegeten door de ritnaald en een derde door onszelf).

In de vijfde bak zie je op de onderste rij selder, sjalot, broccoli. Boven de broccoli staat er nog dragon en paprika. De vier vakken linksboven zijn van de courgette.

In de zesde en laatste bak staat er linksonder witte kool. Daarnaast zijn er vier vakken voor de pompoen (butternut). Bovenaan rechts staat er paprika en links bovenaan heb ik gisteren nog twee vakken boontjes gezaaid.





Ik weet niet of je het kan zien op de foto’s maar tussen al mijn groenten staan er overal stokjes. Dit is om de katten een beetje op afstand te houden want deze gebruiken onze bakken maar al te graag als toilet!
Sinds de stokjes er staan hebben we er geen last meer van.

Nog in de tuin:

Rododendron, zonnebloem en aardbei

We hebben vandaag ook de zoon zijn fietsstoel geïnstalleerd. Zo kunnen we hem straks met zijn splinternieuwe fietshelm meenemen op onze allereerste fietstocht samen. Ik ben benieuwd wat hij ervan zal vinden!


Klaar voor gebruik!
Vele groetjes,
Sheena



De moestuin

Dit is voor mij genieten: in de zon een beetje naar onze moestuin kijken …

edit: spijtig genoeg net ontdekt dat er twee kroppen sla gesneuveld zijn. Eén of ander slecht beest heeft de wortels opgegeten! Hoe triest …