28 mailtjes in mijn mailbox vandaag, allemaal met dezelfde titel: Black Friday! Koop nu aan -40/50/60/70%, hier en daar zelfs iets gratis.
Ach, een leuke korting komt altijd wel eens van pas… de Sint die binnenkort bij ons langskomt kan dit zeker appreciëren maar net als vorig jaar voel ik toch wat ergernis rond dit hele Black Friday gedoe.
Want wat is dat eigenlijk? Plots is dit komen aanwaaien uit Amerika. Daar heeft deze dag blijkbaar een zekere betekenis. Hier niet.
Ik was blij toen ik vanochtend dit las en zag dat ik niet de enige ben die zich hier wat druk in maakt. Het voelt allemaal een beetje verkeerd. Ik heb dan ook mijn 28 reclameboodschappen in de prullenbak gekieperd en voor mij is het nu weer een gewone vrijdag. Oef 🙂
PS: alle begrip als jij vandaag wél helemaal voluit gaat in de aankopen, ik hou je niet tegen 😉
Tja, ik snap wel dat het een tendens is die retailers niet kunnen negeren.
Het is al jaren een megagrote traditie in de US en de omzetten die op die dag gerealiseerd worden zijn gigantisch. Dus e-commerce ging ook grote kortingen geven op Black Friday.
Maar handel is globaal geworden en wij Europeanen surfen ook naar internationale webshops. Een grote 5 jaar geleden was het al duidelijk dat als je elektronica wou kopen, het loonde om tot Black Friday te wachten en dan een buitenlandse webshop te bezoeken. Dus het is via de concurrentie tussen grote webshops naar Europa geslopen…waarna ook kleinere lokale webshops korting gaven en nu ook fysieke winkels meedoen. Wie niet meedoet verliest de prijzenslag zeker?
Maar mij stoort die hele commercie sowieso, net zoals ik al het schreeuwerige gedoe in de soldenperiode even irritant vind. Dit is gewoon een extra soldenweekend. ….delete met al die mails. Al wat ik niet koop is 100% korting, denk ik dan.