Op ontdekking met kleuters: naar het museum voor natuurwetenschappen

Tijdens de kerstvakantie namen wij met ons gezin de trein naar het station Brussel Luxemburg voor een bezoek aan het museum voor natuurwetenschappen, beter gekend als het ‘dinomuseum‘. Het museum ligt op een paar minuten wandelen van het station en is dus heel makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Gelukkig maar want ter plaatse is er niet veel parking voorzien.

Na de leuke treinrit, met twee kleuters die hun ogen uitkeken onderweg en een korte wandeling kwamen we aan bij hét dinomuseum. Spannend! We waren er al een paar dagen met onze jongens over aan het praten en ze waren echt heel benieuwd naar wat zou komen.
Eenmaal binnengekomen in het museum moesten we onze jassen & rugzakken in een vestiaire achterlaten en daarna begon de zoektocht naar de dinosaurussen. Want wij waren daar natuurlijk vooral voor de dino’s.

Het duurde niet lang of we hadden de juiste zaal gevonden. Een hele grote zaal vol skeletten! Het was er wat mysterieus verlicht en hier en daar hoorden we dinogeluiden wat ervoor zorgde dat onze oudste kleuter toch weer een klein beetje bang werd.
Onze jongste daarentegen, die was binnen de kortste keren aan het rondcrossen tussen alle objecten en hij ontdekte er de leukste dingen: een computer waar hij op kon tekenen, een zandbak waarin hij een dino kon opgraven en heel veel zaken die hij kon openen/aan kon draaien/ op kun duwen/ etc ….

Na een tijdje rondgewandeld te hebben in de zaal begon ook onze oudste zoon zijn angst te verliezen en konden we écht naar de dino’s beginnen kijken en de uitleg erbij voorlezen. Hij vond het boeiend en wij ook.

Na een uitgebreide wandeling door de dinozaal gingen we ook de rest van het museum verkennen. Onze oudste kleuter (bijna 6) was heel geïnteresseerd in de zaal over mensen. Daarin konden we onder meer zien hoe we van apen naar mensen zijn geëvolueerd  en ook hoe een baby in de buik van een mama groeit. Hij stelde ons héél veel vragen in die zaal en het was fijn dat we hem een antwoord konden geven door hem zaken aan te wijzen in het museum.  Hij heeft er echt wel wat van opgestoken maar tegelijkertijd was het voor hem ook heel verwarrend om bijvoorbeeld te proberen te begrijpen dat hij, noch papa, noch opa eerst een aap waren. Probeer het maar eens uit te leggen! 🙂

Ook de andere zalen brachten we een bezoekje (behalve de tijdelijke tentoonstelling) en uiteindelijk wandelden we, na nog één laatste blik op de dino’s,  terug naar het station. Onze uitstap zat er alweer op. Het was de moeite! We zijn uiteindelijk niet zo superlang in het museum geweest, ik denk een uur of twee maximum, het was net lang genoeg om onze twee kleuters heel de tijd geboeid te houden. Er werd hier thuis nog veel nagepraat over het museum, door beide kleuters en dan weten we dat het weer goed was 🙂

40 dagen bloggen: 12/40
Skipdagen : 2/6

Mijn nieuwe favoriete kookboek met desserts

Ik had eerlijk gezegd nog nooit van Yotam Ottolenghi en Helen Goh gehoord. Tot ik hier en daar een review las van hun gezamelijke kookboek ‘Sweet‘.
Mijn interesse was gewekt en ik gaf mijzelf begin dit jaar hun boek boordevol desserts cadeau.
Het is een prachtig boek om door te bladeren met knappe foto’s bij bijna elk recept. Ik kreeg meteen zin om er mee aan de slag te gaan. En dat deed ik dan ook!

Ik maakte tot nu toe al drie desserts uit het boek:

  • chocoladekoekjes met banaan en pecannoten
  • kokostaart met amandelen & bosbessen
  • ‘bosmeringues’

Lekker, alledrie! Met de kokostaart op nummer 1 🙂
Geen enkel recept was moeilijk (de kokostaart is echt geen werk) en ik heb de indruk dat veel van de recepten uit het boek goed te doen zijn. Al zitten er ook wel wat uitdagendere desserts tussen, daarvan heb ik er al een paar aangeduid voor volgende maand. Volgende maand heb ik namelijk enkele weken vakantie en dan zal ik eindelijk eens wat meer tijd hebben om te oefenen op de moeilijkere technieken.

Een tip voor als je ook eens uit het boek zou koken: lees het recept een paar dagen op voorhand al eens volledig door want voor sommige recepten heb je vrij veel baktijd nodig (de bosmeringues bijvoorbeeld) of is het zelfs aan te raden om de dag op voorhand al een onderdeel klaar te maken.

Wat ik superhandig vind in het boek is dat er in de kantlijn steeds staat geschreven hoe lang je het dessert kan bewaren en op welke manier. Niet dat je nog veel overschot moet verwachten voor de volgende dag … maar je weet nooit dat het toch eens van pas komt 😉

Ik ben echt heel blij met deze aankoop. Het is zo’n boek waaruit ik bijna niet kan kiezen wat ik de volgende keer ga maken. Er staan zoveel interessante recepten in die mij allemaal aanspreken. Het is ook een heel fijn boek om gewoon eens te lezen.
Ik ben blij dat ik eindelijk een bakboek heb gevonden dat ik ook écht ga gebruiken voor meer dan één recept. Ik ben helemaal fan 🙂

Sweet is onder meer verkrijgbaar bij bol.com*

40 dagen bloggen: 11/40
Skipdagen : 2/6

*deze blogpost is zeker en vast NIET gesponsord, ik ben gewoon enthousiast 🙂 Er zit wel een affiliate link in naar bol, dat wil zeggen dat wanneer je via deze link het boek aankoopt ik een klein beetje zakgeld van Bol krijg.

Bullet Journal: hoe ik mijn doelen voor 2018 ga opvolgen

In de zomer van 2017 kocht ik dit boek over Bullet Journals en even later zat ik mijn allereerste Bullet Journal in te vullen. Wat zo’n boekje precies is dat weet je waarschijnlijk al maar anders verwijs ik je graag naar de blogs van Miss Pixie en Kelly waar je verschillende blogposts rond dit thema kan terugvinden.

Ik gebruikte de Bullet Journal een paar maanden lang echt als planningstool voor mijn dagelijkse – wekelijkse & maandelijkse to-do’s maar dat is er nu een beetje uit aan het gaan merk ik. Enkel wanneer ik voor een echt hele drukke periode sta grijp ik nog eens naar mijn schrift om alles te ordenen.
Waar ik mijn schriftje wel nog vaak voor gebruik is enerzijds om een hoop lijstjes, die niet noodzakelijk iets met elkaar te maken hebben, in bij te houden (welke boeken ik heb gelezen, gekke uitspraken van de kinderen, het verbruik van mijn auto, bloginspiratie, wanneer ik voor het laatst naar de tandarts ben geweest,etc…) én ten tweede om de doelen die ik mijzelf stel in op te volgen.

Een paar dagen geleden heb ik hier aan jullie mijn doelen voor dit jaar getoond (zie hier) en deze doelen heb ik intussen in mijn Bullet Journal gegoten. Op mijn eigen te-lui-om-een-deftige-meetlat te zoeken, tekentalentloze, slordige en oncreatieve manier ….. maar ze staan er in 😉 En ik ben er nog blij mee ook!

Een paar trackers ga ik misschien wel nog wat aanpassen, zo heb ik bijvoorbeeld voor mijn 52 X yoga doel, 52 door te kruisen vakjes voorzien maar wanneer ik er dan eens eentje vergeet kan ik niet meer zien tot wanneer ik eigenlijk mijn yoga-uren nog heb doorgegeven.
Dan vind ik mijn looptracker beter, daar kan ik per dag aanduiden of ik ben gaan lopen en tegelijkertijd hou ik een telling bij zodat ik kan opvolgen hoe ver ik nog van 100 verwijderd ben (nog heel ver, ik ben niet goed van start gegaan dit jaar).
Mijn 50,000 stappen per week houd ik dan weer bij in een grafiek. De gele lijn geeft de hoogte weer van 50.000 stappen … ik heb dat dit jaar dus gewoonweg nog niet gehaald (komt ook omdat ik nog niet veel ben gaan lopen … tijd om mij te herpakken).
De alleenstaande doelen, bijvoorbeeld het doel ‘maak voor elk doel een tracker’ die kregen gewoon 1 aan te kruisen vakje voor wanneer ik ze behaald heb.

Voor mij werkt dit systeem wel goed, het geeft in één oogopslag weer hoe goed of slecht ik bezig ben zodat ik eventueel tijdig kan ingrijpen waar nodig om mijn doelen alsnog te behalen. Ik zie het helemaal zitten 🙂

40 dagen bloggen: 10/40
Skipdagen : 2/6

Het tuinproject aflevering 1: De plannen

Nu het verbouwproject zijn laatste fase in gaat kunnen we stilaan van start gaan met het volgende project namelijk: de aanleg van onze tuin.
In het verleden hebben we al een paar pogingen gedaan om iets leuks te maken van onze tuin maar we zijn daar tot op heden toch nog niet echt in geslaagd. We kenden zelf weinig over tuinaanleg of bomen, planten en bloemen. We hadden hulp nodig.
Daarom hebben we anderhalf jaar geleden de hulp ingeroepen van een tuinarchitect. Hij heeft voor ons een plan ontworpen. Met dit plan kunnen we nu zelf aan de slag gaan.
Het is veel om in een keer te doen dus we gaan het in verschillende fases aanpakken. Het hoeft ook niet allemaal meteen klaar te zijn, ik zie dit ook meer als een hobby om mij in de maanden met mooi weer mee bezig te houden. Op mijn blog toon ik jullie graag onze vorderingen.

Vandaag beginnen we bij het begin: de plannen. Ik heb ze opgesplitst in drie grote fases:

  • Fase 1 = de aanleg van het terras, een trap naar het lager liggende deel van de tuin + beplanting rondom
  • Fase 2 = de nieuwe moestuin die op een iets andere plaats zal komen dan waar deze nu gelegen is
  • Fase 3 = een extra terras achteraan in de tuin waar we de avondzon hebben + beplanting rondom

En dan is er eigenlijk ook nog een fase 4 zijnde het gazon en de overgangen tussen fase 1, 2 en 3.
Het is nog niet zeker in welke volgorde we van start zullen gaan, dat zien we wel binnen een paar weken, al naargelang waar we op dat moment het meeste zin in hebben 🙂

Alle bloemen, planten en materialen die we gaan gebruiken in de aanleg van onze tuin gaan we zelf kiezen maar we zijn daar gelukkig al goed in geholpen geweest door onze tuinarchitect. We hebben van hem een uitgebreide lijst gekregen met mogelijke opties voor bloemen en planten die binnen onze smaak en voorkeuren vallen. Ik ben met die lijst aan de slag gegaan op Pinterest en heb drie moodboards gemaakt voor de drie grote fases van ons project. Als ik mijn borden bekijk word ik er echt heel vrolijk van. Ik vind het al supermooi zo, dit is wat wij willen en ik ben blij dat we al tot op dit punt geraakt zijn. Kijk maar eens mee:

Fase 1: het terras + beplanting
Fase 2: de moestuin
Fase 3: een extra terras voor de avondzon

De bronnen van al deze foto’s zijn teveel om hier op te noemen maar je kan ze allemaal terugvinden op dit Pinterestbord.
Ons tuinplan werd gemaakt door deze firma (niet gesponsord trouwens, wel tevreden van).

Zo, de plannen zijn er, we weten wat we willen. Nu op naar de volgende stap!

40 dagen bloggen: 9/40
Skipdagen : 2/6