Ik schrijf deze blogpost om te vertellen dat er op Sheenablogt geen reclame meer zal verschijnen. In het verleden heb ik dit een paar keer gedaan. Ik werd dan benaderd door een bedrijf, kreeg iets gratis, schreef er een review over en dat was dat. Ik voelde mij er toen eigenlijk al niet zo goed bij, plots moeten schrijven voor iemand anders op mijn eigen plekje op het internet dat was niets voor mij. Alle volgende voorstellen van bedrijven liet ik dan ook aan mij voorbijgaan.
De reden waarom ik dit bericht hier nu aan het schrijven ben is omdat ik mij de laatste tijd echt begin te ergeren aan reclame in blogposts en op Instagram.
Soms lees ik ergens een hele leuke blogpost om dan op het einde een reclamelink tegen te komen en te beseffen dat die hele blogpost eigenlijk gewoon geschreven werd in functie van de reclame. Dan voel ik mij bedrogen op een of andere manier. Ik kan het niet anders uitleggen.
Pas op, ik ben niet helemaal tegen reclame. Ik stoor mij vooral aan reclame die niet binnen de context past of waarvoor een blogpost moet worden uitgevonden.
Ik vind het bijvoorbeeld wel best OK dat iemand met een kookblog eens een review schrijft over een gekregen kookboek. Of dat iemand die veel sport eens gratis sportdrankjes mag uittesten. Of iemand met een reisblog die een vakantiehuis mag uitproberen om ons daar zijn eerlijke en oprechte mening over te vertellen. Daar heb ik het op zich niet moeilijk mee.
Wat mij wel ergert is dat bijvoorbeeld die kookblogger plots uit het niets een bericht schrijft (en dit is gewoon een fictief voorbeeld) over hoe belangrijk het is dat kinderen zich goed ontwikkelen en dat dit bijvoorbeeld prima kan met het speelgoed van merk X. Dan denk ik: ‘wat? … Is dit nu echt nodig?’
Of bloggers die in élk blogbericht reclame steken, dat gaat er dan ook weer over.
Op Instagram is het al helemaal erg aan het worden de laatste tijd. Het valt mij daar nog het meest op omdat ik veel ‘influencers’ volg en ik deze dan allemaal gelijktijdig reclame zie maken voor hetzelfde product. Zo zag ik de voorbije weken plots heel veel influencers ‘spontaan’ pannenkoeken bakken met ‘toevallig’ allemaal hetzelfde merk van bloem (en dit een week voor lichtmis …).
Of vorige week stonden al de kindjes van deze influencers ineens aan het aanrecht op een gratis gekregen trapje van een rijstmerk. Om even ‘spontaan’ en ‘gezellig’ samen rijst te koken.
Hoe onnozel is dat eigenlijk? Op TV zapt iedereen zoiets toch weg? Welke volgers zitten te wachten op dit soort berichten?
Als ze dan nog een klein merk zouden steunen, een startende zelfstandige die alle steun en reclame kan gebruiken dan zou ik het misschien nog tof vinden.
Maar het gaat tegenwoordig veel te vaak om hele grote merken die ze dan steunen met van die ‘oprechte’ en ‘spontane’ foto’s die gewoon pure reclame zijn. Het is ongeloofwaardig. Ik geloof het niet. Ik geloof niet dat ze die producten echt goed vinden.
En dat is nu net het verschil tussen een échte influencer (geloofwaardig, je wilt alle producten van de influencer kopen want je gelooft dat deze echt de moeite zijn) en een slechte influencer (je ziet van ver dat ze het gewoon voor het geld gedaan hebben en niets geven om het product zelf)….
Maar bon. Dat wil nu ook niet zeggen dat ik al die echte en slechte influencers en reclamemakende bloggers ben beginnen ontvolgen. Helemaal niet. Want het is net omdat ze zo’n mooie foto’s maken, zo goed kunnen schrijven en vooral op andere momenten ook echt oprecht kunnen zijn dat het mij net zo stoort dat ik ze in de val zie trappen van reclame. Bij iemand die ik niet graag volg zou ik gewoon ontvolgen en mij niet ergeren. Die mogen reclame maken, ik kijk er gewoon niet naar. Maar de mensen die ik volg die wil ik graag volgen. Alleen liever zonder de geforceerde berichten.
Ik hoop dus dat mijn favorieten zelf nog eens gaan nadenken over waarom ze dit doen en of dit het echt waard is. Ze krijgen dan wel geld/producten maar in ruil verliezen ze geloofwaardigheid en creëren ze ergernissen. Of nog erger: ze pushen mensen om producten te gaan kopen waar ze zelf niet eens echt achter staan. Toch iets dat ze moeten afwegen vind ik ….
Ach, het is hier nu wel een hele lange blogpost geworden maar ik besef ook wel dat er belangrijkere dingen in het leven zijn dan dit dus ik kan het allemaal wel relativeren.
Ik wil ook niemand viseren, het is meer een algemene frustratie, ik zie zoveel mensen het doen. Ik haal hier nu een paar voorbeelden aan maar ik kan er nog 50 andere geven van weer andere influencers.
Maar goed, het is hier intussen tijd voor mij om met onze jongens naar de zwemles te vertrekken dus bij deze laat ik mijn frustraties hier achter. Veel plezier ermee 😉
Ik hou ook echt niet van gesponsorde (blog)posts. En ik heb mij al vaak geërgerd dat zo veel bloggers daar niet vanaf het begin voor uitkomen maar pas helemaal op het einde van hun artikel zeggen ‘dit was gesponsord’. Dat geeft mij een bedrogen gevoel dat ik moeilijk kan verklaren.
Ik ben trouwens gestopt met sommige bloggers en instagrammers te volgens wegens te veel reclame. Ik sta heel erg achter ‘you do you’ en als je reclame wil maken, iets aan je blog of social media account wil verdienen, doe het dan maar. Maar ik wil het niet lezen dus volg ik je niet langer.
In de tijd dat mijn blog nog min of meer iets betekende heb ik 2x een aanbod gekregen en afgeslagen. Het was wel flatterend om belangrijk genoeg gevonden te worden om iets te promoten, maar als ik me zelf erger aan dat soort posts, is het wel het laatste wat ik zelf moet doen. 🙂
Ik ben massaal aan het ontvolgen…blogs en instagram. Ik hoef geen influencers, liever gewone mensen die (min of meer amateuristisch) af en toe spontaan delen hoe het gaat met hun leven en waar ze mee bezig zijn en waar ik een band in kan herkennen.
A-men! Ik volg de “grote influencers” duidelijk niet, want gelukkig is het mij nog niet zo hard opgevallen als wat jij hier beschrijft. Maar dat neemt niet weg dat ik mij ook geërgerd heb aan hoe ineens iedereen in hetzelfde vakantiepark gaat logeren, bij hetzelfde merk fotoalbums laat printen… (dan tegelijk doe ik soms ook wel mee aan give-aways horende bij die berichten, dus ja, dat is dan ook weer wat hypocriet natuurlijk 🙂 ).
Ik heb zelf twee keer een aanbod gekregen, 1x ook voor een fotoprint (niet van het “grote merk”, maar van een ander). Op zich aanlokkelijk, want ik wilde sowieso nog eens een foto laten afprinten en ja, ik had het gewoon gratis kunnen laten doen. Maar wat hebben mijn lezers daaraan? Idem met een aanbod van een interieurwinkel. Ik ben heel graag met interieur bezig, dat wel, maar ’t is nu ook niet alsof ik daar veel over blog. Toen ik datzelfde merk iets later zag passeren op een blog waar het ook compleet uit de toon viel, mja, toen was ik blij dat ik er gewoon niet op gereageerd heb. Nu, zeg nooit nooit, want het is en blijft aanlokkelijk natuurlijk. En neen zeggen tegen een fotoprint van 115 euro is natuurlijk nog iets anders dan wanneer mij vb. een overnachting op een leuke plek of een sportieve uitstap zou worden aangeboden 🙂 Al hoop ik dat ik ook dan voorbij het “gratis geschenk” kan kijken en blijf inschatten of het effectief een meerwaarde heeft…